העבודה בנושא הקורס מגדר ומדיה והיא בוחנת את אופן ייצוגן של נשים בטלוויזיה דרך הסדרה: "האנטומיה של גריי"

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , ,
שנת הגשה 2006
מספר מילים 7161
מספר מקורות 22

תקציר העבודה

תוכן עניינים
מבוא -…
3
1 .  סקירת ספרות -…4                              
2 .
מתודולוגיה .8
3 . ניתוח ממצאים ודיון –10
4 .
מסקנות -19
5.
ביבליוגרפיה 21
6 .
נספחים -..23
מבוא
במשך אלפי שנים לאחר המטריארכיה ועד ימינו שלטה התרבות הפטריאכלית שמדגישה את שלטון הגבר ואת מעמדה הנחות של האישה כקניינו של הגבר וכזקוקה להגנתו של "המין החזק".
מעמדה החברתי נקבע עפ"י הגבר איתו היא חיה. במאה ה-19 החלה לאט לאט אמנציפציה של הנשים לאור השינויים החברתיים, התרבותיים והכלכליים שהתפתחו בחברה. שינויים אלה הלכו והעמיקו ומטבע הדברים כמו כל דבר שקורה בחברה גם זה זוכה להתייחסות התקשורת. הסדרה "האנטומיה של גריי" אשר מתמקדת במרדית' גריי, מתמחה כירורגית, בחבריה להתמחות, במומחים האמונים על הכשרתם ובחיי האהבה הפנים מערכתיים שלהם, עלתה בשקט יחסי, כמחליפה של השידורים החוזרים של סדרת בית המשפט "בוסטון ליגל". למרות שהסדרה קיבלה ביקורות רבות על היותה עוד סדרת רפואה כמו אחרות לפניה, ושלמעשה אין בה מן החידוש היא זכתה להצלחה אדירה בקרב צופיה ולראייה היא סיימה לאחרונה את העונה השנייה שלה ברשת ABC, בספיישל בן שלוש שעות שנמשך יומיים. בעבודה זו אתמקד בבדיקה של אופן השתקפותה של התפיסה המסורתית במדיום הטלוויזיוני.
 באופן יותר ספציפי, אתמקד בסדרות הרפואה ובתוכן בחרתי לבדוק מספר קטעים מתוך הסדרה "האנטומיה של גריי" שמתייחסת לנשים בעולם הכירורגיה הרפואית. עולם הכירורגיה נחשב מתמיד מעוזם של הגברים ולנשים לא הייתה דריסת רגל בהתמחות כה תובענית שדורשת הקרבה מצידו של האדם על מנת להפוך לבעל מקצוע ולעבוד בתחום זה. הפרק הראשון של העבודה הינו, סקירת הספרות. הסקירה פותחת בהגדרת המגדר ושיקופו בחברה,  אופן השתקפותו וייצוגו במדיה, מצבן של הנשים היום ברפואה בכלל ובכירורגיה בפרט, ייצוגן של נשים בסדרות טלוויזיה כפי שנמצאו ממחקרים שונים שנערכו בנושא ולבסוף, הז'אנר עליו מתבססת הסדרה.
 הפרק השני של העבודה יעסוק בחלק המתודולוגי, בפרק זה, יוצגו הפרמטרים השונים שנבחרו לניתוח וכן, מטרת המחקר, שאלת המחקר, אופן המחקר, אוכלוסיית המחקר והקשיים שעלו בזמן עריכת המחקר.
הפרק השלישי יעסוק בניתוח הממצאים והדיון , בפרק זה יוצגו קטעים נבחרים מתוך הסדרה. הקטעים ינותחו מתוך נקודת מבט ביקורתית המבוססת על המוטיבים השונים שעלו מתוך הספרות ובהתייחס לשאלת המחקר הנבדקת. בפרק הרביעי יוצגו מסקנות המחקר, תוך ניסיון לבדוק האם אכן חל שינוי בתפיסה הפטריאכלית באופן ייצוגן ותפיסתן של הנשים כפי שמשתקף מהדמויות המרכזיות המיוצגות בסדרה זו?