פעילות גופנית והריון-השפעות של פעילות גופנית במהלך ההריון הן על האם והן על העובר,10 עמודים,14 מקורות.

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , ,
שנת הגשה 2005
מספר מילים 3224
מספר מקורות 14

תקציר העבודה

פעילות גופנית במהלך הריון         השפעות של פעילות גופנית במהלך הריון הן על האם והן על העובר מבוא. . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .1
פרק א' – שינויים פיזיולוגיים המתרחשים בגוף האישה במהלך הריון ופעילות גופנית                                והשפעתם. . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .3
פרק ב' –השפעתה של פעילות גופנית על העובר. .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .4
פרק ג' – דכאון אחרי לידה ופעילות גופנית . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .5
פרק ד' – התויות תכנית אימון והתויות נגד. .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 7
סיכום. . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .10 ביבליוגרפיה. . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 11
מבוא
העליה שחלה בעיסוק בפעילת גופנית אצל נשים הביאה לכך שאחת השאלות העולות כיום לעתים קרובות מתייחסת להמשך העיסוק בספורט במהלך ההריון.
בעבר הייתה רתיעה אוטומטית מהמשך העיסוק בפעילות בספורט במהלך הריון. הדעה הרווחת הייתה כי במהלך ההריון אסור לאישה להתעמל, כיוון שפעילות גופנית עלולה לגרום לסיכונים רבים. אך המצב השתנה לאור הנתונים שנתקבלו מסקרים ומחקרים רבים שנערכו בשנים האחרונות (פיגי'ין,
2 005).
למרות כל זאת, גם לאחר שהמחקרים מראים כי פעילות גופנית מבוקרת תורמת הן לאם והן לעובר, הרבה נשים דבקות בדעה הקדומה שהייתה רווחת. לפי תוצאות סקר שנערך בשנת 2003, בנושא אמונות ומקורות מידע לגבי פעילות גופנית בזמן הריון נמצא שיותר משליש מסה"כ הנשים שהשתתפו במחקר והתאמנו לפני ההריון, דווחו שלא המשיכו להתאמן במהלך ההריון. מנוחה ורגיעה נתפסו על ידן כיותר חשובים במהלך הריון, מאשר התעמלות או שמירה על סגנון חיים אקטיבי. רב הנשים ההרות אינן מתאמנות על אף ש 96% מהנבדקות דיווחו כי קיבלו המלצה חיובית לגבי פעילות גופנית במהלך תקופת הריון לפחות פעם אחת ממקורות שונים .
פעילות גופנית מבוקרת במהלך הריון הינה דבר מאוד חשוב אשר יכול להביא לתוצאות חיוביות בהריון. גם כאשר ניתן חינוך בריאות מדוייק, לעתים קרובות נכשל תרגום של ידע זה לעצות עקביות ושימושיות לנשים הרות ומודאגות Clark & Gross, 2004)).
על מנת להבין טוב יותר את השפעתה של פעילות גופנית בהריון, תחילה יש להבין את השינויים הפיזיוליוגיים שמתרחשים בזמן הריון ובזמן פעילות גופנית. שינויים פיזיוליים גורמים לשרשרת תגובות המשפיעות על המצב הבריאותי והנפשי הן של האם והן של העובר. ישנו מספר רב של שינויים פיזיולוגיים. הפרק הראשון ידון בעיקריים שבהם, הרלוונטיים לנושא העבודה, כגון: זרימת הדם, שינוי ברמת החמצן ושינוי ברמת הגלוקוז.
כמו כן ידובר על השפעתם על מצב הבריאותי של האישה. השפעותיהם של אותם השינויים על העובר יפורטו בפרק השני. אין זה סוד כי פעילות גופנית הינה מרכיב חיוני של חיים שמחים ובריאים. מחקרים רבים מקיפים מצביעים על הקשר בין פעילות גופנית לבין דכאון (נהרי,2006). מחקרים מראים שבתקופה הראשונה לאחר הלידה קיימת אצל היולדת רגישות יתר אשר יכולה להתבטא בהפרעות נפשיות שונות, כאשר ההפרעה השכיחה ביותר היא דיכאון (גילת,2006). סקירה קצרה על הפרעות נפשיות לאחר לידה, גורמים אפשריים להפרעות נפשיות אלו והקשר לפעילות גופנית יובאו בפרק השלישי. חשוב לציין כי מחקר העוסק בפעילות גופנית בהריון ממשיך להדגים יתרונות, הן ליולדת והן לעוברה. על מנת להשיג השפעות חיוביות יש להתאים תכנית אימון אישית. לכן החלטתי להקדיש את הפרק האחרון להנחייות לפעילות גופנית בהתחשב להתווית נגד.