אני והחברה- מבחן מקרה של הקהילות הוירטואליות בישראל. עבודה סמינריונית מחקרית

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , ,
שנת הגשה 2005
מספר מילים 16817
מספר מקורות 43

תקציר העבודה

תקציר מהפכת המידע והתקשורת, כמו גם שינויים אחרים בחברה המודרנית, הביאו ליצירה של דפוסי תקשורת ותהליכים שלא היו קיימים מעולם. אחד היצירים החדשים והמעניינים של תהליכי השינוי המהירים הנו סוג חדש של ארגון חברתי, הקרוי קהילה וירטואלית. התרבותן של קהילות וירטואליות שונות ברשת האינטרנט, והעלייה המתמדת של משתמשים חדשים לתוך אותן קהילות, מרמז על הצלחתן הגדולה. מנקודת מוצא זו בחרתי לבחון כיצד האינטרנט בכלל והקהילה הוירטואלית בפרט משמשים ככלי לצורכי תקשורת ופנאי. אבקש להסביר מהי הקהילה הוירטואלית תוך ניתוח תהליכים חברתיים-קהילתיים שהביאו להופעתה, ומהם השימושים והסיפוקים אותם היא ממלאת עבור צרכנייה. אתר האינטרנט "חבר'ה" (www.hevre.co.il) הוא התגשמות אמיתית של חזון האינטרנט – הפיכת הרשת למקום מפגש וירטואלי לאנשים מכל רחבי העולם, ללא קשר למקומם הפיזי. האתר הפך במהירות בזק לאחד האתרים הפופולאריים בישראל ולאחד מנושאי השיחה של רבים.
שלמה ולדמן ושלמה אונגר, האנשים שמאחורי אתר "חבר'ה". לא תיארו לעצמם, שכל עם ישראל ירצה להיות חבר שלהם. השניים מנכ"לים משותפים של בית התוכנה "מחשבה",החליטו לארגן פגישת מחזור של תנועת הנוער בה התחנכו בימי בחרותם, והקימו לשם כך אתר אינטרנט קטן. "בהתחלה פנינו לאנשים בדואר והודענו להם להיכנס לאתר, אבל אז נכנסה לתמונה הויראטוליות המפורסמת של האינטרנט ועשתה את שלה, ובלי שום פרסום ויחסי ציבור פתאום כולם שמעו על האתר, וכמות הכניסות גדלה בקצב מדהים", נזכר אונגר במה שקרה בחודש דצמבר האחרון. עד מהרה הופיעו במשרדי החברה שני שרתים חדשים, והאתר החל להציע כלי לאיתור וחידוש הקשר עם חברים מהיסודי, מהחטיבה, מהתיכון, מהצבא ומה לא. "כל זה קרה מבלי שיצאנו מהמשרד", ממשיך אונגר. "בהתחלה חשבו שאנחנו מתחבאים, אבל פשוט לא הבנו את המשמעות של חשיפה תקשורתית". כיום יש לאתר למעלה מ-200 אלף משתמשים רשומים, והמספר גדל ביותר מ-2000 נרשמים נוספים מדי יום, לטענת מפעיליו. ולדמן: "עוברות דרכנו למעלה מעשרים אלף הודעות בין גולשים ביום, 1500 הודעות בפורומים וגם מאות תמונות. הגולש הממוצע מבלה באתר 20 דקות בכל כניסה, ומיליון דפים ממנו נצפים ביום".( אביעד רבינוביץ,"הפקולטה למדעי החבר'ה" מתוך pc plus,מגזין מחשבים ואינטרנט של ישראל גליון מס'.11 מאי 2002 ) כמקרה מבחן אבקש לדגום את הקהילה וירטואלית של אתר "חבר'ה" הישראלי.       אתר זה מהווה דוגמא מובהקת לקיומן של קהילות וירטואליות רבות ושונות במעגלי חייו של אותו צרכן.
במהלך עבודתי אתחקה אחר מספר משתמשים בשרותי האתר כחלק מתצפית משתתפת,של מחקר איכותי אבחן את המניעים לשימוש באתר עבורם תוך צפייה באינטראקציה החברתית  שלהם במעגלים החברתיים השונים להם בקשו להשתייך ומהם הסיפוקים שלהם מאותן קהילות.
תוכן עניינים:
                                                                                                                                  עמוד מבוא –
3
פנאי, תרבות ותקשורת המונים
4
2 .א. מהו פנאי …
4
2 .ב.  בין חברה לתרבות – 5
2 .ג.  תקצוב זמן .
7
דפוסי צריכת הפנאי בחברה המודרנית -.8
                    
3 .א. "גישת השימושים והסיפוקים" -.8
3 .ב.  פנאי מול עבודה -…10 תקשורת ,אינטרנט ופנאי –11
שיח קהילות וירטואליות  כפעילות פנאי בחברה המודרנית -…13
5.א.  קהילה וירטואלית מול קהילה חברתית –13
5.ב.  מניעי הגולשים בקהילה וירטואלית 16
5.ג.   קהילה וירטואלית כחול לבן – מאפיינים -..18
שאלת מחקר ומתודולוגיה -..20 "אני והחבר'ה" – קהילת פנאי וירטואלית כחול לבן 21
דיון וממצאים -…30 סיכום -35
ביבליוגרפיה –36
נספחים ..39