חקיקת חוק חינוך ממלכתי, משנת 1979 אשר קבע את חובת הוראת השואה במערכת החינוך מהווה התחלה של תהליך שבו מעמד נושא השואה בציבוריות הישראלית ובמערכת החינוך בפרט עבר שינוי משמעותי.

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , ,
שנת הגשה 2003
מספר מילים 3122
מספר מקורות 9

תקציר העבודה

חקיקת חוק חינוך ממלכתי, משנת 1979 אשר קבע את חובת הוראת השואה במערכת החינוך מהווה התחלה  של  תהליך שבו מעמד נושא השואה בציבוריות הישראלית ובמערכת החינוך בפרט עבר שינוי משמעותי.
 מערכת החינוך מעצם  טיבה שואפת לקחת חלק בתהליכים של עצוב עמדות הן של הפרט והן של הקולקטיב. כמערכת  ממלאת  תפקיד של סוכנת חברתית-תרבותית השואפת להכין את הדור הצעיר להמשכיות חברתית לאומית וזאת על ידי חוקים ותקנות בנושא וכן בתכניות הלימודים. בנושא השואה לא השפיעה מערכת החינוך אלא,כפי הנראה  הושפעה מתהליכים בחברה הישראלית, ונדרשה בסוגייה כואבת זו רק בלחץ אירועים מרכזיים וקבוצות לחץ פוליטיות וציבוריות.
מערכת החינוך בישראל על תוכניות הלימוד שלה משקפת במידה רבה את התהליכים ואת הצרכים האקטואלים של החברה הישראלית.
במאמר זה הנני מבקשת להראות כיצד צרכים חברתיים קדמו לכל שיקול חינוכי אחר, צרכים אלה היו קצרי טווח המנוגדים לכל מדיניות חינוכית הנדרשת להצגת יעדים חינוכים ארוכי טווח, כמו כן מלמדים על פטרונות השואה בכל הנוגע להתייחסות לסוגיה זו הנוגדת עקרונות דמוקרטים עד לשינוי המיוחל עם חקיקת חוק הוראת השואה. תוכן עניינים:

1 –  מבוא

2 –  השואה ומערכת החינוך:
        תקופה ראשונה         תקופה שנייה         מהפך
3 –   המאבק על המשמעות  
4 –   סיכום ומסקנות 5 –   בילביוגרפיה