הרפתקאות אליס בארץ הפלאות כמסע של חוק אישי (פרוסמינריון)

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , ,
שנת הגשה 2006
מספר מילים 5231
מספר מקורות 10

תקציר העבודה

"הרפתקאות אליס בארץ הפלאות" כמסע של חוק אישי חיבור פרוסמינריון תקציר כיצד עונים על השאלה "מי אני"? במה נבדל חלום ממציאות? האם הזמן והמרחב ניתנים לשינוי אינסופי? האם יכול להתקיים סדר חלופי במקום המציאות התרבותית האנושית שכולנו מכירים? שאלות אלו ודומות להן שבות ועולות בסיפור ההרפתקאות התמים-לכאורה של לואיס קרול, "הרפתקאות אליס בארץ הפלאות". היצירה המורכבת שבנה קרול משלהבת את דמיונם של הילדים, ויחד-עם-זאת מציבה דילמות ורעיונות פורצי-דרך עבור המבוגרים. הספר אכן הפך במהרה לספר ילדים קלאסי לצד מקור בלתי-נדלה למאמרים במגוון רחב של תחומים, מספרות, דרך פילוסופיה, מדע, פסיכולוגיה ועוד, הודות לקריאה מרובת הרבדים המתאפשרת בו.
"הרפתקאות אליס בארץ הפלאות" הוא למעשה סיפור מסעה האישי של אליס. מסע בו היא מעזה לשאול שאלות מהותיות, הנוגעות בדילמות פרטיות העמוקות ביותר. אלו שהעולם התרבותי הרגיל לרוב עוצר מבעדה מלשאול. ניתן לומר שאליס עוזבת את העולם הרגיל, הוא עולם החוק הכללי, יוצאת למסע ברחבי החוק האישי בארץ הפלאות שהיא כולה פרי דמיונה שלה – בכדי לחזור בחזרה לעולם הרגיל בסופו של הסיפור, כשהיא שונה מכפי שהייתה בתחילתו.
אולם לשם כך עלינו להבין תחילה את מסעה המופלא של אליס בתוך החיים המוזרים של ארץ הפלאות: ארץ בה מציאות וחלום מתערבבים זו בזה, ומסרבים להכיר בחלוקה דיכוטומית ביניהם.
חיבור זה יצעד עם אליס במרחבי החוק האישי.
כקורא, אשאף להכיר לעומק את אליס – את הנגינה המיוחדת לה, הדילמות המלוות אותה, ובעיקר את הדרכים בהן היא נוטה ללכת. שאלת בחירת הדרך עולה הן באופן גלוי והן במישור המטפורי בסיפור, ויש לה קשר ברור ביותר עם המסע האישי שאליס עוברת כאן.
ברור לגמרי שמתקיימת באליס תחושה כרונית של תעייה ובלבול לכל אורך השיטוט שלה בארץ הפלאות, עד כדי הליכה במעגלים ממש. הבחירה כאקט פרסונאלי – כלומר בחירה אתית-דיאלוגית ולא כללית –  מתקיימת כמובן בכל צומת דרכים  קונקרטית, אך יש בה מימד אוניברסאלי כפול: כל בחירה כזאת מלמדת אותנו על אישיותה של אליס במובן רחב בהרבה מהסיטואציה הספציפית, ובמידה רבה אומרת לנו גם דבר או שניים על הבחירות שאנו נוטים לעשות בעצמנו.