קרע ב acl רצועה צולבת קדמית

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח
שנת הגשה 2004
מספר מילים 4033
מספר מקורות 12

תקציר העבודה

תוכן העניינים
הקדמה ומבוא -.2
אנטומיה של מפרק הברך ..3-6
פגיעות ברך מסוג –ACL –…7-8
ביומכאניקה של הפגיעה-ACL .
9-10 סימפטומים ודרכי אבחון של קרע ב-ACL …11-13
 שיטות עיקריות לשחזור ה-ACL 14-15
תהליך השיקום ..16
רשימת מקורות- -.17-18
נספחים ..
הקדמה עבודה זו תהווה מעיין "מדריך" לספורטאי, לעוסק בתחום ולכל מתעניין שברצונו להיחשף ולהכיר יותר את הפגיעה הנפוצה יחסית מסוג  ACL (קרע ברצועה הצולבת הקדמית). בעבודה זו אפרוס את התהליך המורכב שעובר הנפגע מרגע החבלה תוך התמקדות במבנה מפרק הברך ובשיטות הטיפול המקובלות כיום.
את העבודה הסמינריונית בחרתי לעשות בנושא פגיעת ברך מסוג ACL  כיוון שהנושא קרוב ללבי מאחר שחוויתי את התהליך הארוך והמייגע של טיפולים ושיקום של רצועה צולבת קדמית לאחר שיחזור הרצועה.
                                                                                              מבוא
עבודה זו עוסקת בחבלה שנגרמה לרצועה צולבת קדמית במפרק הברך כתוצאה מפעילות ספורטיבית. נזקים וחבלות שכיחים במיוחד בענפי ספורט בהם קיים מגע גופני(contact sport)   כגון: כדורגל, כדורסל, ג'ודו, קרטה ועוד…וכן בענפי ספורט שבהם לא קיים מגע גופני: סקי, שחייה.
פגיעות ספורט נגרמות בד"כ מהסיבות הבאות:
–         כוח חיצוני הפועל על הגוף (שחקן יריב או מכשיר אימון) –         כוח פנימי הנובע מפעילות עצימה של השרירים –         שימוש יתר ((over use –          כושר גופני לקוי –         עייפות מפרק הברך הנו אחד המפרקים המורכבים והפגיעים ביותר בגוף האדם, הוא ממוקם בין שתי עצמות ארוכות (שוק וירך) והוא מפרק נושא משקל.
עובדות אלו גורמות לכך שהכוחות הפועלים עליו גדולים וחזקים במיוחד.
חוסר יציבותו, מבנהו ומגוון תנועותיו גורמים לכך שהמפרק מתקשה לעמוד בעומסים הנדרשים ממנו ומשום כך מספר הפציעות במפרק זה הוא רב ואחוז גבוה מהפגיעות במפרק זה הן פגיעות קשות הדורשות זמן החלמה רב.
ישנן מספר סוגי פגיעות שכיחות במפרק הברך:
1)       פגיעה ברצועות הצידיות
2 )       פגיעה ברצועות הצולבות
3 )       קרע בסהרונים (מניסקוסים)
4 )       פגיעה ברקמת הסחוס אנטומיה של מפרק הברך מבנה הברך מפרק הברך הינו מפרק סינוביאלי (SINOVIAL JOINT)- זהו מפרק בעל כושר תנועה רב, למפרק זה מבנה מיוחד המאפשר תנועה תוך יצירת חיכוך מינימלי בין העצמות.
קצוות העצמות היוצרות את המפרק מצופים ברקמת סחוס, במפרק קיים נוזל שמנוני המקטיו את החיכוך בין חלקי המפרק, הנוזל מיוצר על ידי קרום סינוביאלי המקיף את חלל המפרק.
מפרק הברך הנו המפרק הגדול ביותר בגוף ואחד המפרקים המורכבים ביותר .     הוא נמצא בין עצם הירך ( femur)  לעצם השוק הקדמית (tibia ) כשבחלקן הקדמי ממוקמת הפיקה ( patella).
רצועה צולבת אחורית   מניסקוס תיכוני   מניסקוס חיצוני        חלק אחורי   רצועה צולבת קדמית   חלק קדמי                    איור מספר 1 – מבנה הברך מפרק הברך נושא משקל ומאפשר תנועה חופשית במישור אחד – כפיפה ופשיטה במישור הסגיטאלי וכן תנועה מוגבלת נוספת- רוטציה.
בחלקה העליון של עצם השוקה ובקצה התחתון של הירך ישנם משטחים סחוסיים בעובי של 2-5 מילימטרים.
משטחים אלו אינם חופפים זה לזה במדויק, אולם הימצאותם של המניסקוסים משפרת את התאמתן של העצמות זו לזו.