שיטות מחקר עסקי

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , ,
שנת הגשה 2005
מספר מילים 3694

תקציר העבודה

במסגרת קורס שיטות מחקר עסקי Business Research Methods הצעת מחקר בנושא – בדיקת הקשר בין שיתוף עובדים בקבלת החלטות לרמת המחויבות הארגונית בקרב עובדי חברת "טוב טעם" קורס מספר – 2012
תוכן עניינים

1 . מבוא -3

2 . סקירת ספרות -…4

3 . השערות מחקר -..7

4 . פרק השיטה – המתודולוגיה של המחקר -8
4 .1.
דגימה .8
4 .2. מערך המחקר -8
4 .3. הליך המחקר -.9
4 .4. כלי המחקר -…9
4 .5. הצגת שיטת דגימה אלטרנטיבית -…10 5. עיבוד הנתונים -..11

6 . מגבלות המחקר -.12
ביבליוגרפיה –…13
נספחים -14

1 . מבוא
חברת "טוב טעם" הינה חברה לייצור חטיפים וממתקים בה פועל מפעל ייצור הממוקם בגוש דן, וכן 6 סניפים נוספים המשמשים לייצור מוצרי לוואי ומוקדי הפצה ומפוזרים ברחבי הארץ.
לאחרונה עברה החברה שינוי ארגוני אשר במסגרתו הוחלף מנכ"ל החברה. המנכ"ל הנכנס מוביל בחברה מערך שינויים נרחב, במטרה לייעל את יעילות ורווחיות החברה. ברם, עובדים רבים בחברה עושים רושם כי הם אינם מוכנים לקבל על עצמם את רוע הגזירה, והדבר מתבטא בנאמנותם הפוחתת לארגון, נפילות מוטיבציה ואי שביעות. הנהלת החברה מעוניינת לבחון את הסיבות למחויבות הארגונית הפוחתת, בטרם ינקטו העובדים בפעולות העשויות להשיג מטרה הפוכה מזו שאליה התכוון מנכ"ל החברה הנכנס. למעשה נוצר מצב, בו אותה הנהלה אשר יצרה את התסבוכת לכאורה, היא זו שמנסה כיום לבדוק מהם רצונות העובדים.
מכאן ההחלטה לבחון בקרב עובדי הארגון מהו הגורם/משתנה המנבא את רמת המחויבות הארגונית? שאלה זו נבחרה להיבחן באמצעות משתנה מרכזי אחד והוא שיתוף עובדים בקבלת החלטות, כך שבעיית המחקר הספציפית הינה – האם קיים קשר בין רמת שיתוף העובד בקבלת החלטות ובין רמת מחויבותו לארגון?
מטרת המחקר הינה ללמוד ולתאר את מאפייני המשתנים שיתוף עובדים ומחויבות ארגונית ומימדיהם השונים, כפי שהוגדרו בספרות. כמו כן מחקר זה ינסה לקבוע האם קיים קשר בין המשתנים הללו, מהו כיוונו של הקשר, ומהי עצמתו.
לכשיסתיים המחקר ויוצגו מסקנותיו, תוכל הנהלת חברת "טוב טעם" לנקוט בעמדות שונות (בנושאים של שיתוף עובדים בקבלת החלטות) אשר יחזקו את תחושת המחויבות הארגונית בקרב העובדים. המחקר יסייע להבחין האם התופעה קיימת, עד כמה היא חמורה, והאם התופעה נמצאת בשלב המחשבתי בקרב עובדי הארגון או שמא בכוונתם לנקוט בפעולות אשר עשויות לזעזע את הארגון.
במידה ויימצא קשר, תיאלץ הנהלת החברה להתייחס להבא לנושא שיתוף העובדים בקבלת החלטות, בכדי למנוע הישנותם של תופעות מסוג זה.
במידה ולא יימצא קשר בין המשתנים, יש לשקול חקירת משתנים אחרים כמנבאים אפשריים לתופעת המחויבות הארגונית הפוחתת.
מטרה אקדמית למחקר היא חיזוק התיאוריה של בנסון משנת 2001 המתארת קיומו של קשר בין המשתנים שיתוף עובדים ומחויבות ארגונית.
נושא המחקר איננו בעל תרומה חדשה לתחום ולידע, שכן הנושא נחקר רבות בעבר. אולם, תהיה למחקר תרומה בחיזוק או הפרכת ידע קיים. כמו כן יוסיף המחקר לידע התיאורטי והאמפירי שבנושא.
מעבר לתרומה לארגון, אשר כאמור יוכל לשנות תהליכים בכדי למנוע תופעות, יוכלו ארגונים רבים הדומים לארגון זה להיתרם ממצאי מחקר זה וליישמם בטרם יקרו נזקים של ממש בהליך השינוי הארגוני ובלעדיו.