ניתוח עסקי ופיתוח מערכות

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח ,
שנת הגשה 2005
מספר מילים 5996

תקציר העבודה

במסגרת קורס ניתוח עסקי ופיתוח מערכות – Business Analysis and Systems Development דוח מקדמי – מערכת לניהול תביעות בפוליסות ביטוח רכב מבוא
מדי יום מופקות מאות פוליסות ביטוח רכב ע"י חברות ביטוח. מרבית הפוליסות עוברות דרך סוכני ביטוח אשר משמשים כאמצעי קישור בין חברות הביטוח והמבוטחים.
הצעת הביטוח נערכת ע"י סוכן הביטוח בהתאם לדרישות ולנתונים המגיעים מהלקוח, כגון גילאי נהגים, פרטי רכב, ופרטים בנוגע לעבר הביטוחי של הלקוח. ההתייחסות לעבר הביטוחי מסתכמת בשלוש השנים הקודמות ליום הפקת הצעת הביטוח ומחייבת את הלקוח בהמצאת אישורים. לקוח אשר מציג אישורים שכאלה זוכה להנחות משמעותיות בביטוח הרכב, שכן הוא נחשב ל"נהג זהיר". את האישורים צריך הלקוח להשיג מחברות הביטוח אשר בהן היה מבוטח במהלך שלושת השנים האחרונות.
הצורך בפועל, השגת אישורי היעדר תביעות איננו תהליך פשוט, שכן הלקוח עצמו נאלץ לגשת לגורמים המבטחים ולדרוש זאת. פעמים רבות הלקוח איננו זוכר באיזו חברה היה מבוטח, מי היה הסוכן, וכיצד ניתן להשיג את האישורים. בנוסף, סוכני ביטוח רבים אשר מכירים את הנוהל ואינם מעוניינים לוותר על הלקוח למען סוכן ביטוח אחר מעכבים את התהליך או נותנים ללקוח היעדר תביעות של ביטוח החובה, אשר אינם מספקים הנחה בפוליסת ביטוח מקיף ו/או צד שלישי. (ראה נספח מתוך אתר האינטרנט ALBIT).
סיבות אלה וסיבות רבות נוספות גורמות לכך שלקוחות רבים אינם זוכים להנחות ופערי המחירים יכולים להסתכם באלפי שקלים לפוליסה.
לפיכך, קיים צורך בקיומו של מאגר ממוחשב אשר פועל במקביל לחברות הביטוח המפיקות את פוליסות ביטוח הרכב, ודרכו יוכל כל בעל הרשאה (סוכן ביטוח) להדפיס במשרדו את האישורים מבלי לטרטר את הלקוח, כך שגם הסוכן יוכל להעניק ללקוחותיו הנחות מבלי לחשוש שמא הסיכום הראשוני עם הלקוח בנוגע למחיר הפוליסה המבוסס על אישורי היעדר תביעות יפגע וכך ימנעו חילוקי דעות בין הסוכנים והלקוחות. הדבר יחסוך מהלקוח עצמו כל טרטור לא רצוני בניסיון להשיג את האישורים, אשר לעיתים קרובות ניסיון זה לא צולח. אפיון השירות המערכת אשר תנהל את מאגר התביעות תפעל כמערכת תוכנה עצמאית אשר ניתן יהיה להשכיר רישיון בעבור שימוש שנתי בה, כמקובל בתוכנות בענף הביטוח. המערכת תהיה מחוברת בזמן אמת למחשבי כל חברות הביטוח הפועלות בארץ וכל פוליסה הנכנסת לתוקף תירשם במאגר ותהיה חלק ממנו למשך שלוש שנים אשר בסיומן תימחק ממנו שכן היא איננה רלוונטית עוד. בנוסף, כל תביעה אשר תירשם בפוליסה תעודכן באופן אוטומטי גם במאגר התביעות החדש. התוכנה החדשה תנפיק אישורים בדבר קיומן ו/או היעדרן של תביעות בפוליסות ביטוח הרכב ע"י הקשת מספר תעודת זהות של המועמד לביטוח.
פיתוח המיזם התוכנה החדשה תפותח רק לאחר שיתאפשר שיתוף פעולה עם כל חברות הביטוח הפועלות בארץ. מפתחי התוכנה יהיו מתכנתים, אשר ילמדו את הצורך ויתרגמו אותו לשדות הדרושים בתוכנה החדשה. התוכנה צריכה להיות גמישה לשינויים בחוק – למשל אם יוחלט להעניק הנחה על 4 שנים או יותר, יש להשאיר את האפשרות לשינוי זמן שמירת הנתונים במאגר. כמו כן במידה ותחליט חברה מסוימת כי היא נותנת הנחות על היעדר תביעות בפוליסות שאינן רכב, יש להתאים את התוכנה לשמירת מאגרים נוספים – למשל ביטוחי דירות או ביטוחי חובה (נזקי גוף).
עיקר הקושי בפיתוח התוכנה מגיע מהעובדה שכל חברת ביטוח מפעילה מערכות מידע שונות והתוכנה החדשה תהיה חייבת להיות מותאמת לעבודה עם כל סוגי המערכות הקיימות, וכן להיות גמישה למצב שבו חברת ביטוח תחליף את מערכות המידע בהן היא משתמשת כיום.
שילוב המיזם בשרשרת הערך של פורטר לוגיסטיקה נכנסת – פניית הלקוח לסוכן הביטוח.
ייצור/תפעול – הכנת הצעות ביטוח ללקוח (תוך שימוש בתוכנה החדשה לאימות פרטים).
לוגיסטיקה יוצאת – פריסת הצעות הביטוח השונות ללקוח, לבחירתו.
מכירה – הקמת פוליסת ביטוח בהתאם לפרטים שנתקבלו מהלקוח ומהתוכנה החדשה.
שרות והדרכה – מסירת הפוליסה ומתן שירות שוטף עד לתאריך החידוש (לאחר שנה).