13012 אתיקה בעסקים

תקציר העבודה

13012 אתיקה בעסקים – ממ”ן 11, ציון 95 – כולל הערות המנחה.
13012 אחריות תאגידית: בין אתיקה לאסטרטגיה.
10523 מוסר ועסקים.

נושאים מרכזיים: מיתוסים רווחים על עולם העסקים, הדלת המסתובבת, חולשות השוק כתחליף מוסר, השקעה אתית, אילמות מוסרית, מודל השוק המוסרי, פרדוקס הרווח, תכנית אכיפה.

שאלה 1: הביאו דוגמה מהמציאות העסקית העכשווית (דוגמה ספציפית שהתפרסמה בשלושת החודשים האחרונים) לאחד מהמיתוסים הרווחים על עולם העסקים.
א. הסבירו את מאפייני המיתוס, והמחישו כיצד באה לידי ביטוי בעיית “הדלת המסתובבת” בדוגמה שבחרתם.
ב. מה יוכל לעצור את תנועת “הדלת המסתובבת” בדוגמה שבחרתם?

שאלה 2:
הדגימו את חולשות השוק כתחליף מוסר באמצעות האירוע: “מסמרס לסומליה: סחר בפסולת מסוכנת.”

שאלה 3:
קבוצות חברתיות הקוראות לעסקים לאמץ התנהגות מוסרית ואחראית מנסות לשכנע את מנהלי העסקים כי מדובר ב”השקעה אתית.” באתר של אחת העמותות (מ.ע.ל.ה) מופיע ההסבר הבא למושג: “השקעה אתית:” “… זוהי אסטרטגיית השקעה המשקללת שיקולים חברתיים ו/או סביבתיים בהערכות הכלכליות…בגישה זו המשקיעים מסייעים לבניית חברה וסביבה טובה יותר תוך השגת תשואה פיננסית בטווח הקצר והארוך… .”
מהי הביקורת שניתן להציג על עידוד תאגידים לאמץ התנהגות אחראית כ”השקעה אתית?” (הפרק: הסביבה החברתית כתחליף מוסר)

שאלה 4: היגדים נכון/לא נכון.
א. בנימוק השיווקי שהציגה הנהלת פורד להצדקת התעלמותה מבעיית הבטיחות של הפינטו יש ביטוי ל”אילמות מוסרית”.
ב. הכשל המרכזי בניסיון לטפח את האתיקה באמצעות תכנית אכיפה הוא שהתכנית מעודדת חישובים כלכליים במקום לעודד מחויבות מוסרית.
ג. מודל השוק המוסרי מעתיק את שאלת ריסון העסקים מחינוך המנהל לחינוך הסביבה החברתית.
ד. “פרדוקס הרווח מצביע על כל שככל שחברות עסקיות רודפות אחר הרווח הוא גדל, וככל שהן מפחיתות בחשיבותו- הוא ימעט”.