ניהול רזה

תקציר העבודה

גישת הניהול הרזה (Lean) שמקורה במפעלי 'טויוטה' היפנים, הינה מתודולוגיה הנגזרת מאסטרטגיה עסקית, אשר שמה דגש על ביצוע הפעולות, ורק הפעולות, המוסיפות ערך ללקוח. הגישה מתאימה לכלל התהליכים המבוצעים בארגון ולכלל סוגי הארגונים העסקיים השונים מתחומי התעשייה, השירות הפרטי והמגזר הציבורי.

1 . הצורך בניהול "רזה" הצורך לניהול Lean נובע משינויים רבים ומדינאמיקה סביבתית, אשר השפיעו כול כך על התעשייה העולמית.
א.       שינויים טכנולוגיים – זהו אחד התחומים המתפתחים בקצב מהיר ביותר ומאפשר ביצוע תהליכים בדיוק , מהירות וגמישות רבים יותר. טכנולוגיית המידע מאפשרת הפחתת עלויות, גמישות, אמינות ומהירות בתהליכי יצור, לצד שילוב אינטגרטיבי של תהליכי תפעול עם השיווק והלקוחות.
קיימת יכולת טכנולוגית המשלבת מערכות מידע, תקשורת ואינטרנט.
התקשורת המשופרת בין ספקים ולקוחות וכן זמני תגובה קצרים יותר, משנים את התמונה האסטרטגית של עסקים רבים.
ב.       גלובליזציה –  השינויים שחלו בהסרת הגבלי סחר בעולם ובזרימת השקעות בצורה פחות מכוונת ע"י הממשלה, יצרו תהליך הקרוי גלובליזציה. חברות שונות במדינות המתועשות נדרשות להאיץ שיפור תהליכים תעשייתיים, לשפר טכנולוגיה, איכות ופריון עבודה.
ג.        שינויים בהתנהגות צרכנים – הלקוחות מאופיינים כיום ביתר רגישות לתחרות ובתובענות. רוב הלקוחות דורשים סטנדרטים גבוהים יותר של איכות וערך אמיתי להשקעתם. תנאי התחרות מאפשרים להם לדרוש התאמה ותגובה מהירה.
ד.        שינויים בסביבה העסקית – שלושת המגמות שצוינו לעיל, משפיעות על שינויים בסביבה העסקית בה פירמות פועלות היום.
התהליכים התחרותיים מכריחים ארגונים להוריד עלויות ולשפר את ניהול שרשרת האספקה.