סיכום שלושת המעגלים במנהיגות בארגונים

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח ,
שנת הגשה 2006
מספר מילים 27051

תקציר העבודה

מעגל 1
מאפייני המנהיגות סמכות, השפעה וכוח. תיאוריות מנהיגות האדם הדגול, תכונות אישיות, תיאוריית המצב: נתיב המטרה, הסריג הניהולי, התלת מימדי, מחזור החיים, תיאוריית החליפין ותיאוריית התליות. סגנונות מנהיגות מעצבת- כריזמה, השראה, גירוי אינטלקטואלי, התחשבות אישית, מתגמלת- תגמול מותנה, ניהול עפ"י חריגים, פסיבי ואקטיבי, סופר מנהיגות- 7 צעדים, מנהיגות כריזמטית כולל הצד האפל של הכריזמה ושני צדדים לכריזמה- אישי וחברתי, שב והנח, אפקט הדמינו, מנהיגות אתית, יזם המבנה, מנהיגות מתחשבת, מנהיג סמכותי, מנהיג דמוקרטי. הגדרות ומאפיינים למנהיגות: תופעת המנהיגות נחקרת בדיסציפלינות רבות: §         הגישה הסוציולוגית – תבקש ללמוד את התנאים שבהם צומחת מנהיגות בקבוצה המקורות שמהן שואבת מנהיגות את כוחה דרכי השפעת המנהיג על מונהגיו וההשלכות של סגנונות מנהיגות שונים על תפקוד המונהגים ויעילות הארגון. §         הגישה הפסיכולוגית – תתמקד בפרט ותבדוק אילו מאפיינים אישיותיים עושים אדם למנהיג ואילו אחר לא נעשה מנהיג ותבחן את ההשלכות שיש לסגנונות של מנהיגים על הפרטים בארגון וניתוח ההתנהגות של הפרטים הנתונים להשפעות טיפוסי מנהיגות שונים. §         הגישה הפוליטית – תבקש לבחון את מאפייני המנהיגות, נסיבות התנהגותם והשפעותיהם על מנהיגים פוליטיים בולטים. §         הגישה הפילוסופית תשאל האם מנהיג עושה תקופה  או שתקופה  קשה מולידה מנהיג. רוב החוקרים סבורים כי חקר תופעת המנהיגות חשובה לארגונים מפני שהיעדר מנהיגות/מנהיגות לא יעילה עלולים להיות לרועץ או לפגוע בתפקודו של ארגון. ברנס: למרות שתופעת המנהיגות היא הכי נצפית בכל חברה, היא בין התופעות הכי הפחות מובנות בכדור הארץ לחוקריה, לעומת מנהיג שעל דרך פעולתם יודעים יותר. גם בספרות יותר על איך להיעשות מנהיג ומעטים העוסקים בתכנים ובמהות של המנהיגות. רבות ההגדרות למושג המנהיגות והן תלויות בגישת החוקר ובנק' המבט שלו. סטוגדיל: מספרן של ההגדרות למושג המנהיגות הוא כמס' האנשים שניסו להגדיר את המושג. הקשרים של מנהיגות/בס המאמר שלו פותח בסקירה היסטורית של מנהיגים מהעבר, מדבר על המצרים הקדמונים- מלך מצרים. לפי בס המונהגים ייחסו 3 איכויות אלוהיות למלכם:
1 .       סמכותיות מוחלטת בפיו- מה שהמלך אמר כך יתבצע.
2 .       הבנה בליבו- למרות הסמכותיות שיש למלך יש לו התייחסות לכפופים אליו.
3 .       לשוניות מקדש צדק- המלכים שימשו גם כשופטים ולכן הוא גם המוציא את הצדק לאור ולא יהיה לו משוא פנים. בס: גם היוונים הקדמונים עסקו במושג המנהיגות ולדעתם האדם הראוי להנהיג הוא לא החזק ולא זה שיש לו סמכות, אלא זה שיודע את אומנות ההנהגה, יש לו את ה- art ובנוסף צריכות להיות לו תכונות נוספות: צדק ושיפוט, חוכמה וייעוץ תכנון תחבולות (בפן החיובי כגון שקר לבן), חריפות וערמומיות (הפן השלילי בס גורס שצריך שיהיה להם פחות ערמומיות). בס טוען שהמנהיגות היא אוניברסאלית בקרב כל העמים ובקרב כל התרבויות. -..וכו' מעגל- 2:
2 .1 מנהיגות בארגונים למטרות רווח 2.1.1 שאלון מנהיגות רב-גורמי(MLQ)  באס ואבוליו-שאלון מנהיגות מעצבת- דף ריכוז תוצאות פרופיל: מנהיגות מעצבת:
1.       כריזמטיות משפיעה:*מפגין תחושת עוצמה וביטחון *מדבר על ערכים ואמונות* פועל מעבר לאינטרס שלו *מדגיש תחושת שליחות חזקה *מתחשב בהשלכות ערכיות ומסריות *פועל בדרכים מעוררות כבוד *מעורר גאווה מעצם הקשר איתו *מדגיש ביחד ומשיה משותפת.
2.       הנעה ע"י השראה *מדבר בהתלהבות על שצריך להשיג *מדבר באופטימיות על העתיד * מביע ביטחון שהמטרות יושגו *מבטא חזון מלהיב של העתיד.
3 .       גירוי אינטלקטואלי *בוחן הנחות יסוד *מציג נקודות מבט שונות בפתרון בעיות *גורם להסתכל מזוויות אחרות *מציע דרכים חדשות לביצוע משימות.
4.       התייחסות אישית *מתייחס לעובד באופן אישי* משקיע זמן בהדרכה וחניכה *עוזר לפתח צדדים חזקים *מתייחס לצרכים שונים של העובדים.
5.       מנהיגות עסקתית: עסקתיות מועילה *מביע שביעות רצון כשהעובדים עונים לציפיות *מגדיר אחריות להשגת יעדים *מסייע לעובדים תמורת מאמץ שלהם *מגדיר מה מקבלים אם עומדים בדרישות.
6.       ניהול עפ"י חריגים (אקטיבי)ממקד עובדיו בכישלונות לעמוד בדרישות *מנהל מעקב אחר כל הטעויות *מתמקד בחריגות וסטיות מהנדרש* מתמקד בטיפול בטעויות וכישלונות.
7.       ניהול עפ"י חריגים (פסיבי) *נמנע מלהתערב עד שהבעיה חמורה* דוגל ב"אם לא מקולקל אל תתקן" *מחכה שישתבש לפני שנוקט פעולה* מחכה לבעיה מתמשכת לפני שפועל.
8.       אי מנהיגות *לא נמצא כשזקוקים לו* נמנע מלהתערב גם כשחשוב* מתעכב בתגובה לשאלות דחופות *נמנע מקבלת החלטות.
במאמר זה מסיקים החוקרים על סמך ממצאי 39 מחקרים, שמרכיבי המנהיגות המעצבת, דהיינו:כריזמה, התחשבות אישית ואתגר אינטלקטואלי, נמצאים במתאמים חיוביים מובהקים עם יעילות המנהיג. גם תליות בתגמול, מרכיב המנהיגות המתגמלת, נמצא במתאם חיובי עם יעילות, אולם ברמה נמוכה יותר. המרכיב השני של מנהיגות מתגמלת, ניהול עפ"י חריגים, נמצא במתאם נמוך עם יעילות ולעתים קרובות הוא שלילי באופן מובהק. ..וכו'