סוגיות העולות מהשוואת הדין החל בחוק חוזה הביטוח ובין הדין החל בתחום הביטוח הימי והאווירי

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח
שנת הגשה 2006
מספר מילים 4365
מספר מקורות 25

תקציר העבודה

העבודה הוגשה במסגרת הפקולטה למשפטים, בעלת
5 מקורות ביבליוגרפים, לעבודה הוענק ציון 90.
הקדמה מקורו של הביטוח בשנאת סיכון (risk aversion) של הפרט, אשר הינו בעל אמצעים כספיים מוגבלים יחסית, ואשר יעדיף להעביר את הסיכונים הקיימים לגורם אחר, "הביטוח על פי מהותו, הוא כלי להקצאת סיכונים מן המבוטח אל המבטח".
חוזה ביטוח הינו: "חוזה בין מבטח לבין מבוטח המחייב את המבטח, תמורת דמי ביטוח, לשלם, בקרות מקרה הביטוח, תגמולי ביטוח למוטב".
ביטוח ימי הנו עתיק יומין, בעקבות הביטוח המסחרי והמודרני באירופה במאה השתים עשרה התפתחה שיטת ההלוואה הימית, אשר פותחה על ידי הלומבארדים, על פיה אדם המעוניין לייבא סחורה מעבר לים, יכול לקבל הלוואה, באם הגיעה האונייה אשר הובילה המטען בשלום, היה עליו לפרוע את מלוא התחייבויותיו, והיה והאונייה לא הגיעה למחוז חפצה בשלום, דהיינו טבעה, היא המייבא פטור מפירעון ההלוואה.
שיטת הביטוח הימי אף מאוזכרת במשפט העברי הקדום, רבי יצחק בן ששת (הריב"ש) בן המאה ה- 14 דן האם מותר וכשר הוא הסכם הביטוח על פי שתי שיטות אשר היו מקובלות באותה התקופה:
1.         א' מלווה לב' סכום כסף "על אחריות ספינה ההולכת מעבר לים", במידה ולא הגיעה הספינה למחוז חפצה בשלום, יהיה פטור יהיה פטור ב' מהחזרת ההלוואה לא', ואילו אם תגיע לייעדה בשלום, ישלם ב' לא' את סך ההלוואה בתוספת ארבעה דינרים.
2.         שיטה יותר מודרנית מסעיף 1 לעיל: "נותנים את הפרמיה, לדו' 20 ליטרין דרך משל, למי שיבטיח לו 100 ליטרין שיש לו בספינה, ואם תגיע הספינה בשלום יהיה ה- 20 ליטרין של המבטח, ואם יארע בה שום תקלה ייתן לו המבטח ק' ליטרין.
הריב"ש פסק כי צורת ההלוואה כביטוח שפירעונה מותנה בשיבתה של הספינה, אסור ופסול מטעמי איסור ריבית (על פי המשפט העברי נטילת ריבית אסורה), ואילו הביטוח נעשה על ידי תשלום פרמיות על ידי המבוטח, אם שולמו קודם ליציאת הספינה, אין בו שום פסול מכוח דין ריבית, ולכן כשר ולגיטימי.
עד לשנת
1 981 שלטו בכל ענפי הביטוח בישראל עקרונות מן הביטוח האנגלי, אשר יובאו לארץ באמצעות סימן 46 לדבר המלך במועצתו, להם נוסף חוק הסחר הימי והעותמני משנת 1904 .
בשנת 1981
חל מפנה בתחום הביטוח עם חקיקתו של חוק חוזה הביטוח התשמ"א – 1981, אשר עקרונותיו שונים בצורה מהותית מן העקרונות האנגליים אשר עד כה פעלו על פיהם.
אולם, חוק זה אינו מגדיר ואינו מפרש את הביטוח הימי והאווירי, לעומת רוב שאר סוגי הביטוח אשר החוק חל עליהם. בסמינריון זה ארצה לבחון את הסוגיות העולות מהשוואת הדין החל בחוק חוזה הביטוח ובין הדין החל בתחום הביטוח הימי והאווירי.