תרומת מניפולציה חיובית על חוללות עצמית בכתיב וחוללות לימודית כללית בקרב תלמידים עם ליקויי למידה בהשוואה לתלמידים ללא ליקויי למידה.

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , ,
שנת הגשה 2004
מספר מילים 7375
מספר מקורות 25

תקציר העבודה

תקציר המחקר הנוכחי שאף לבדוק האם מניפולציה חיובית, קרי שיטת שכנוע ורבלית בצורת משוב על הביצוע, עשויה לתרום לתחושת החוללות העצמית בכתיב וחוללות לימודית כללית בקרב תלמידים עם ליקויי למידה בהשוואה לתלמידים ללא ליקויי למידה. החוללות העצמית הוגדרה על ידי Bandura  כ-"אמונת האדם ביכולתו לארגן ולבצע מערך פעולות לשם ביצוע משימה בהצלחה". טווח הגילאים אשר נבדק במחקר היה 7.2 עד 12.5 שנים, תלמידים בכיתות א' עד ו' הלומדים בבתי ספר יסודיים רגילים באזור השפלה. לשם איסוף הנתונים נעשה שימוש בשני שאלונים לבדיקת חוללות עצמית לימודית כללית וכן התלמידים התבקשו להשתתף במשימת חיזוי אשר כללה הכתבה ושאלון נוסף אשר מעריך את מידת הצלחתם בהכתבה זו. השאלונים הועברו פעמיים:
פעם אחת לפני המניפולציה ופעם אחת לאחריה. הממצאים של המחקר הנוכחי הראו כי ישנו פער בין החוללות העצמית בלימודים ובכתיבה לבין ההישגים בפועל אצל שתי האוכלוסיות. עוד עולה כי הפער אצל תלמידים עם ליקויי למידה גדול יותר בתחום הכתיבה, כלומר הם אינם מעריכים את עצמם נכון ולכן הערכתם גבוהה יותר מאשר המציאות בפועל, אך בתחום הלימודי הכללי הערכתם נכונה יותר, אפילו יותר מהתלמידים ה"רגילים".  בנוסף לא נמצא במחקר הנוכחי קשר מובהק בין חוללות עצמית בכתיבה וחוללות לימודית כללית אך כן נמצא כי המניפולציה החיובית תורמת להעלאת החוללות העצמית בקרב שתי האוכלוסיות. הממצאים תואמים בחלקם את הספרות המקצועית, אך יש לציין שגם בספרות הדעות חלוקות עדיין לגבי חלק מן הנושאים. לבסוף יש לקחת בחשבון את גודל המדגם של המחקר הנוכחי ולהתייחס לפיכך לתוצאות בעירבון מוגבל. יחד עם זאת יש להתייחס בכובד ראש לתרומתה החשובה של המניפולציה החיובית, ולפעול ליישום המסקנות העיקריות  בסביבות לימודיות על מנת לסייע לשיפור רווחתם בתחום הלימודי של תלמידינו. מחקר עתידי דרוש לשם חיזוק וביסוס התוצאות.  תוכן עניינים
תקציר …………………………………………………………………………………………..עמ' 2
פרק 1 – מבוא
1 .1   הקדמה ……………………………………………………………………………………עמ' 3
1 .2   מטרות המחקר ……………………………………………………………………………עמ' 3
פרק 2 – סקירת ספרות
2 .1 חוללות עצמית …………………………………………………………………………….עמ' 4
2 .1.1 הגדרות ומאפיינים ………………………………………………………………………עמ' 4
2 .1.2 התפתחות ……………………………………………………………………………….עמ' 5 
2 .1.3 השפעות …………………………………………………….…………………………..עמ' 6
2 .2 חוללות עצמית בתחום הלימודי …………………………………………………….……..עמ' 6
2 .3 חוללות עצמית בכתיבה …………………………………………………….……………..עמ' 7
2 .4 ליקויי למידה …………………………………………………….………………………..עמ' 8
2 .4.1 הגדרות …………………………………………………….…………………………..,עמ' 8
2 .4.2 מאפיינים ……………………………………………………….……………………….עמ' 8
2 .4.3 תחומים ……………………………………………………………………………..…..עמ' 8
2 .5 חוללות עצמית בלימודים ובכתיבה בקרב ליקויי למידה ……………………….……….…עמ' 9
2 .6 השפעת מניפולציה חיובית על חוללות עצמית …………………….……….…………….עמ'
1 0
2 .7 השערות המחקר …………………….………..………………………………………….עמ' 11
פרק
3 – שיטה
3 .1 מדגם ……………………………………………………………………………………..עמ' 12
3 .2 כלים ……………………………………………………………………………………..עמ' 12
3 .3 הליך ……………………………………………………………………………………..עמ' 13
פרק
4 – תוצאות
4 .1 מאפייני המדגם ………………………………………………………………………….עמ' 14
4 .2 בדיקת השערות המחקר …………………………………………………………………עמ' 15
פרק 5 – דיון ………………………………………………………………………………עמ' 22
רשימה ביבליוגרפית …………………………………………………………………………עמ' 26
נספחים ………………………………………………………………………………………עמ' 29