האם שכר המנהלים הבכירים גבוה מדי?סוגיות אתיות על שכר הבכירים

מקצוע
מילות מפתח , , , ,
שנת הגשה 2006
מספר מילים 10262
מספר מקורות 23

תקציר העבודה

תקציר   האם שכר המנהלים הבכירים גבוה מדי?  סוגיות אתיות על שכר הבכירים             עבודתנו סוקרת סוגיות אתיות הנובעות משכרם הגבוה של מנהלים בכירים בחברות אותם הם מנהלים.
בחרנו לעסוק בנושא זה כדי להביא למודעות הציבור ובעיקר לראשי המשק והחברות את הבעיות המוסריות שקיימות בתשלום שכר גבוה למנהלים. זאת, אל מול עובדיהם דבר שאינו עולה בקנה אחד עם אמרות כמו: צדק, מוסר, הוגנות. העבודה בוחנת את גובה השכר של המנהלים ביחס לעובדיהם, למשק ולדרך בה נקבע שכר זה. הדרך בה נקבע שכר מנהלים בכירים מעלה  סוגיות אתיות שונות.
סקירה מקיפה של שכר מנהלים בארץ ובארה"ב מציגה פער עצום בין שכר המנהל הבכיר לעובדיו. בולט במיוחד גובה שכרם של מנהלים ומנכ"לים  בחברות הציבוריות והפרטיות במיוחד על רקע  רמות שכר מינימום בחברות אותם הם מנהלים. משתמע מהנתונים שהמנהלים הבכירים אינם מכירים במצוקת עובדיהם וקימות כאן בעיות מוסר וצדק שההנהלות וראשי החברות אינם נותנים דעתם עליהן. האם פערים אלו נמצאים בתחום עקרון הצדק ועקרון ההפרשיות?
אנו ננסה לבדוק האם ניתן להצדיק את הפער הזה מבחינת מוסר וצדק והאם באמת מנכ"לים מרוויחים יותר מדי כסף?
כיצד נקבע שכרם של המנהלים הבכירים? נושא שכרם של המנהלים הבכירים נוגד במקרים רבים את אינטרס בעלי המניות ומעלה סוגיות אתיות רבות.
סוגיות אלו  בעלות חשיבות רבה למשקיעים בשוק ההון, זאת כיוון שהם  אלו המשלמים למעשה את שכר המנהלים.
בפנינו בעיה אתית חריפה עוד יותר – שכר חברי מועצת המנהלים. אותן בעיות אתיות ומוסריות תופסות גם לגבי חברי מועצת מנהלים, חברי מועצת מנהלים קובעים את השכר של עצמם ,לכן הם נמצאים בניגוד אינטרסים חמור אף יותר ממנכ"לים.