יסודות המחקר השימושי - עבודה ראשונה בקורס

מקצוע
מילות מפתח , ,
שנת הגשה 2006
מספר מילים 3643
מספר מקורות 1

תקציר העבודה

חלק א' חלק א ענו על השאלות הבאות: מהן מטרות המחקר? באיזה סוג מחקר  נעשה שימוש במסגרת המחקר? האם לדעתכם ישנה התאמה בין מטרות המחקר לסוגו? נמקו. (10 נקודות) מהם המשתנים הבלתי תלויים במחקר, ומהו המשתנה התלוי? (3 נקודות) בחרו שניים מתוך המשתנים הבלתי תלויים המופיעים במאמר. השאלות הבאות מתייחסות לשני המשתנים הבלתי תלויים שבחרתם, ולמשתנה התלוי.
שאלה מס' 1:
בבואנו להגדיר את מטרתם של כלל המחקרים אנו נרצה להפריך או לאשש תיאוריות כאשר עפ"י מטרה זו גם יקבעו סוג הכלים בהם נשתמש בהמשך לצורך אותו מחקר.  מתוך מטרה ראשית זו נגזרות שלוש מטרות משניות:
מחקר גישוש-  סוג זה של מחקר יתקיים כאשר אין בידי החוקר מידע מוגדר לגבי התופעה הנבדקת.  במקרה זה מטרת המחקר הנה לעזור לחוקר לקבוע קביעות ספציפיות לגבי התופעה (מחקר העוזר לגבש השערות).
מחקר תיאור/מתאם/קשר-  מחקר שמטרתו לתאר תופעה מסוימת המתרחשת בנקודת זמן או למצוא מתאם/קשר בין תופעות.
מחקרי סיבתיות-  מטרת המחקרים אלו הנה מציאת הסבר סיבתי להתרחשות של תופעות מסוימות.  לשם כך, יצטרך החוקר לנטרל כל גורם משפיע אחר על המשתנה התלוי/המוסבר, ולאחר מכן להפעיל את המשתנה הבלתי תלוי  הנבדק ולהסיק מסקנות/לקבוע סיבתיות.  על מנת להגיע להסבר סיבתי יאלץ החוקר להשתמש בסוג מחקר- ניסוי. במאמר שלפנינו, נראה שמטרת המחקר הנה תיאורית, כלומר, מציאת קשר/מתאם בין מספר משתנים בלתי תלויים למשתנה התלוי. אחת ממטרות המחקר הייתה לבחון את הקשר בין היבטים של החיים הזוגיים לבין תחושת הרווחה הנפשית של נשים יהודיות וערביות .נוכל לראות זאת בשאלת המחקר, כמו גם בפירוט מטרת המחקר. סוג המחקר בו השתמשו החוקרים הינו סקר והכלי המחקרי שבעזרתו בוצע הסקר הינו שאלונים מובנים בפרויקט רחב ,שהשווה היבטים שונים  מחיי המשפחה ומחיי העבודה בקרב משפחות של שני מפרנסים ,יהודים וערבים ,אזרחי ישראל .כל משתתפות המחקר הן נשים נשואות ,אימהות לילדים ,שבן זוגן עובד והן מועסקות מחוץ לבית בשכר. אכן מצאנו התאמה בין מטרת המחקר ובין סוג וכלי המחקר הנבחרים שכן סקר זהו מערך מחקר מתאמי אשר באמצעותו נוכל לתאר או למצוא קשר בין  תופעות. התוקף החיצוני של הסקר הינו גבוה יחסית כיוון שבד"כ הוא נעשה בסביבה הטבעית ובהתערבות מינימאלית של החוקר.  במחקר זה אנו מפרידים בין אוכלוסיית נשים יהודיות (57) לנשים ערביות אזרחיות ישראל (89), משכילות וממשפחות של שני מפרנסים, בהיבטים אחדים של החיים הזוגיים שוויוניות בחלוקת העבודה בבית,  עמדות הנוגעות לתפקידי המינים בתמיכה זוגית ואסטרטגיות התמודדות עם מתח הנוצר עם דרישות הבית והעבודה .  שאלה מס' 2 :
משתנה תלוי, זהו המשתנה/התופעה המוסברת במחקר ולעומת זאת, משתנה בלתי תלוי, זהו המשתנה/התופעה המסבירה את המשתנה התלוי הנחקר.
במאמר שלפנינו, המשתנה התלוי הינם "מדדי הרווחה הנפשית (תחושת לחץ ,שביעות רצון מהנישואין ושביעות רצון מהחיים )  ולעומתו, נמצא מספר משתנים בלתי תלויים : משתנים אישיים-  גיל, רמת השכלה, מצב משפחתי, מגדר, מספר ילדים וכו' .
עמדות הנוגעות לתפקידי המינים .
שוויוניות בחלוקת העבודה בבית .
תמיכה זוגית ואסטרטגיית התמודדות עם מתח הנוצר מדרישות בית ודרישות העבודה .
שאלה מס' 3 :
משתנים בלתי תלויים :
שוויוניות בחלוקת העבודה בבית .
תמיכה זוגית ואסטרטגיית התמודדות עם מתח הנוצר מדרישות בית ודרישות העבודה .