תרבות ארגונית

מקצוע
מילות מפתח
שנת הגשה 2006
מספר מילים 2586
מספר מקורות 5

תקציר העבודה

סמואל (1996,עמ' 241) מגדיר תרבות ארגונית (organizational culture) כמכלול נתון של הנחות, ערכים, אמונות ומוסכמות חברתיות שמשתתפי ארגון מסוים שותפים להם.
ואילו שנהר וירקוני (1994 עמ' 215) מגדירים תרבות ארגונית כ" סך כל מערכת הערכים הבסיסיים של מייסדי הארגון ומנהליו, המשותפים לכלל חברי הארגון והנתפסים כך לאורך זמן." תרבותית ארגונית מחברת בין חברי הארגון באמצעות מוסכמות חברתיות, חלקים מסוימים של תרבות זו מצויים בתולדות הארגון ובהתנסויות העבר של משתתפיו וחלקים אחרים מתגלים בדפוסי ההתנהגות של כל משתתפי הארגון וביחסי הגומלין ביניהם.
ניתן לומר כי אכן בשנים האחרונות נעשה שימוש רב יותר במושג תרבות ארגונית וישנה מודעות גדולה יותר לחשיבותה ולטיפוחה בקרב ארגונים, עם זאת תרבות   ארגונית תמיד הייתה קיימת הוכחה לכך ניתן לראות בתרבות ארגונית בקרב ארגונים בלתי פורמליים כמו קבוצות עבריינים, אוהדי ספורט וכדומה, כאשר התרבות הארגונית אינה מכוונת או מטופחת על ידי גורם ארגוני מסוים.
האם "תרבות ארגונית" הוא עוד מושג עכשווי, או שמא הוא מושג בעל משמעות מועילה? בכדי לענות על השאלה  אנו ננתח בביקורתיות את התיאוריות המרכזיות, נבחן את שלושת הרמות של שיין, ונביא דוגמאות מחיי היום יום ממקום העבודה שלי בפועלים בטלפון של בנק הפועלים.
בנוסף נדון בשאלות : האם תרבות ארגונית יכולה להיות מנוהלת או שמה היא מעבר לשליטה על ידי ניהול? האם תרבות ארגונית יכולה להשתנות בקלות? ומהי ההשפעה של תרבות ארגונית על העובדים?