מהם גורמי המפתח להצלחת שותפויות אסטרטגיות?

מקצוע
מילות מפתח , ,
שנת הגשה 2005
מספר מילים 7974
מספר מקורות 20

תקציר העבודה

גורמי מפתח בהצלחת שותפויות אסטרטגיות ניתן לתאר את שוק העסקים המודרני כגלובלי, דינאמי וסינרגטי. נראה כי העולם כולו הפך לשוק אחד, ולפיכך, אין תמה כי התחרות העסקית הופכת, במקרים רבים, לתחרות חוצת גבולות. שיפורים טכנולוגים, והרחבת השוק העולמי עם הצטרפותן של מדינות הגוש המזרחי לשעבר מציגים כולם אתגרים חדשים בפני עסקים בינלאומיים. בתגובה לאתגרים אלו, בוחרות חברות בינלאומיות רבות לפתח שותפויות אסטרטגיות בינלאומיות. בעוד שמספר השותפויות האסטרטגיות עלה משמעותית בשנים האחרונות, יש לעמוד על הנקודה כי שותפויות אלו שונות מהותית ממיזמים משותפים ושותפויות מסורתיות אחרות. יתרה מכך, שותפויות אלו עשויות לכלול צורות שונות, והן בעלות השפעה מהותית על עמדתן התחרותית של החברות המשתתפות. בעבודה זו ננסה לעמוד על אופיין של שותפויות אסטרטגיות, חשיבותן לחברה הבינלאומית, ולענות על השאלה: מהם גורמי המפתח להצלחת שותפויות אסטרטגיות? כאשר, משוער כי בין גורמי המפתח ניתן למנות בחירת השותפות המתאימה (התאמה בין החברות המשתתפות), תכנון נכון של השותפות וניהול נכון לאחר יצירתה. בפרט, יבחן הקשר בין מידת ההתאמה בין החברות המשתתפות ותכנון מוקדם של השותפות לאפקטיביות של השותפות.
השערת המחקר: קיים קשר חיובי בין מידת ההתאמה בין החברות המשתתפות ותכנון מוקדם של השותפות לאפקטיביות של השותפות. כלומר, ככל שמידת ההתאמה בין החברות גבוהה יותר, ורמת התכנון טובה יותר, כך תהיה השותפות מוצלחת יותר.
משתני המחקר: –                      התאמה בין החברות –                      תכנון מוקדם של השותפות –                      אפקטיביות של השותפות ראשי פרקים:
1.                   מבוא
2.                   מהן שותפויות אסטרטגיות? סוגי שותפויות, חשיבותן של שותפויות אסטרטגיות לחברה הבינלאומית.
3.                   גורמי מפתח להצלחת שותפויות אסטרטגיות.
4.                   הקשר בין מידת ההתאמה בין החברות לאפקטיביות של השותפות 5.                   הקשר בין תכנון מוקדם של השותפות לאפקטיביות של השותפות.
6.                   סיכום ומסקנות ביבליוגרפיה התחלתית:
Refik Culpan, Global Business Alliances: Theory and Practice, Quorum Books, Westport, CT, 2002.
Panos Mourdoukoutas, The Global Corporation: The Decolonization of International Business, Quorum Books, Westport, CT, 1999.
Russell R. Miller, Doing Business in Newly Privatized Markets: Global Opportunities and Challenges, Quorum Books, Westport, CT, 2000.
Pierre Dussauge and Bernard Garrette, "Determinants of Success in International Strategic Alliances: Evidence from the Global Aerospace Industry", Journal of International Business Studies, 26, 4 ,1995, 101.
Bernard L. Simonin, "Transfer of Marketing Know-How in International Strategic Alliances:
An Empirical Investigation of the Role and Antecedents of Knowledge Ambiguity", Journal of International Business Studies, 30, 3 ,1999, 324.
Bernard L. Simonin, "An Empirical Investigation of the Process of Knowledge Transfer in International Strategic Alliances", Journal of International Business Studies, 35, 5 , 2004, 21.
Gary A. Knight and S. Tamar Cavusgil, "Innovation, Organizational Capabilities and the Born-Global Firm", Journal of International Business Studies, 35, 2 , 2004, 75.
Peter J Buckley and Niron Hashai, "A Global System View of Firm Boundaries", Journal of International Business Studies, 35, 1 , 2004, 32.
Dharma Deo Sharma, "A model for governance in international strategic alliances", The Journal of Business & Industrial Marketing, 13, 6,   1998,  511-528.  Mahesh N Shankarmahesh, "Do international strategic marketing alliances enhance firm value? An empirical investigation", American Marketing Association.
Conference Proceedings, 9, 1998, 2
5 .  Zeynep Ozbiyik and  S Tamer Cavusgil, "The role of organizational commitment in international alliances: Consideration of organizational learning and strategic planning as mediator", American Marketing Association. Conference Proceedings, AMA Winter Educators' Conference, 13,  2002, 122.
Janell D Townsend, "Understanding alliances: A review of international aspects in strategic marketing", Marketing Intelligence & Planning, 21, 3,  2003,
1 43-155.
Minoo Tehrani, "Competitive strategies, strategic alliances, and performance in international high-tech industries: A cross-cultural study", Journal of American Academy of Business, 2, 2, 2003, 610-617.  Saleema Kauser and Vivienne Shaw, "The influence of behavioural and organisational characteristics on the success of international strategic alliances", International Marketing Review, 21, 1, 2004, 17-52.
Akmal S Hyder and  Desalegn Abraha, "Product and Skills Development in Small- and Medium-sized High-tech Firms through International Strategic Alliances", Singapore Management Review, 26, 2, 2004, 1-24.
Steven S. Lui and  Hang-yue Ngo, "The Role of Trust and Contractual Safeguards on Cooperation in Non-equity Alliances", Journal of Management,
3 0, 4, 2004, 471-485.  Rajesh Kumar and  Kofi O. Nti, "National Cultural Values and the Evolution of Process and Outcome Discrepancies in International Strategic Alliances", The Journal of Applied Behavioral Science, 40,
3 , 2004, 344-361.
Andrew Delios,  Andrew C. Inkpen and  Jerry Ross, "Escalation in International Strategic Alliances", Management International Review,
4 4, 4,  2004, 457-479.  Khaled Abdou and  Simone Kliche, "The strategic alliances between the Americans and German companies: A cultural perspective", European Business Review, 16, 1, 2004, 8-27.
Dirk Holtbrugge, "Management of International Strategic Business Cooperation: Situational Conditions, Performance Criteria, and Success Factors", Thunderbird International Business Review,
4 6, 3,  2004, 
5 5-274.  M B Sarkar,  Raj Echambadi,  S Tamer Cavusgil and  Preet S Aulakh, "The influence of complementarity, compatibility, and relationship capital on alliance performance", Academy of Marketing Science Journal, 29, 4, 2001, 358-374.