סמינריונית - מקורת חז"ל בנושא איכות הסביבה

סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , ,
שנת הגשה 2005
מספר מילים 5711
מספר מקורות 10

תקציר העבודה

תוכן העניינים
0. מבוא -…2
1 . עיון במקורות חז"ל בנושא "איכות הסביבה"       1.1 מפגעי שפכים, פסולת וריחות            
1 .1.1 שפכים –4
           
1 .1.2 פסולת וזבלים 4
           
1 .1.3 ריחות –5
      1.2 זיהום מים –6
      1.3 רעש -8
      1.4 נוי וטיפוח הסביבה –.10       1.5 זיהום אוויר -.12
2 . למידה שיתופית – חלק עיוני       2.1 הגדרה 13
      2.2 מקורות הלמידה השיתופית 13
      2.3 למידה שיתופית בחינוך היהודי –14
3 . שיטת ג'יקסו – חלק עיוני       3.1 הגדרה 17
      3.2 רקע ..17
      3.3 המטרות –.18
      3.4 שלבי הפעילות בשיטת ג'יקסו –..18
4 . לימוד "איכות הסביבה במקורות חז"ל" בשיטת ג'יקסו – יישום .21
5. המשחק החינוכי – חלק עיוני       5.1 הגדרה 28
      5.2 רקע ..28
      5.3 הפעילות המשחקית ושילובה בתהליכי ההוראה .29
     5.4 המשחק החינוכי .30       5.5 המטרות –.30       5.6 יתרונות –..30       5.7 סוגי המשחק החינוכי -…31
6 . לימוד "איכות הסביבה במקורות חז"ל" במשחק חינוכי – יישום 4
7. סיכום -.4
ביבליוגרפיה 4
0. מבוא
"סוגיית איכות הסביבה היא סוגיה מגוונת ומורכבת. עיקרה הגנה על הסביבה מפני השחתה וזיהום, כדי לאפשר לאדם לחיות בעולמו של הקדוש ברוך הוא מתוך הנאה מיופיו של הטבע, והפקת תועלת גופנית ונפשית מסביבתו" (רקובר תשנ"ד, עמ': 13).
הנושא "איכות הסביבה מקיף תחומי חיים שונים, המתייחסים לזיקת הגומלין בין האדם וסביבתו, ובהם: זיהום הסביבה ברשות היחיד וברשות הרבים (לכלוך, שפכים, פסולת, ריחות רעים, זיהום אוויר, זיהום מים) ודרכים חוקיות וחינוכיות למניעתו, מפגעי רעש ודרכים למניעתם, טיפוח הנוי ושמירתו ברשות היחיד וברשות הרבים ועוד…
נושא "איכות הסביבה" הולך וכובש לו מקום נכבד בתודעה הציבורית בארץ ובעולם.
מילדותנו אנו מתחנכים לשמור על נוף הארץ, לא לזהם מקורות מים, לא לפזר אשפה, לא להשאיר כתובות ועוד…
המקורות היהודיים משופעים בהתייחסויות רעיוניות, מוסריות ומשפטיות ל"איכות הסביבה".
עיון במקורות היהודיים מלמד שנושא "איכות הסביבה" העסיק כבר את חכמינו, אשר הדגשו הן את היסודות הרעיוניים להגנת הסביבה והן את הדרכים המשפטיות להגנה זו.
הבעיות המרכזיות המטרידות את החברה של ימינו בתחום הגנת הסביבה נידונות בהרחבה במקורות המשפט העברי. מקורות אלה מצביעים על דרכים להגנה מפני השחתת הסביבה, זיהום האוויר והמים, עשן, רעש, ופגיעה בנוי הסביבה. נקבעו בהפ כללים להגנה מפני אלה העושים ברשותם באופן המזיק לשכן או לכלל התושבי, ולהגנה על רשות הרבים מפגיעות שמקורן בשימוש ביתי ומפגיעות שמקורן במלאכה ותעשייה.
  בעבודה זו נעיין במקורות שונים, בעיקר מספרות חז"ל, המציגים את עמדת היהדות בעניין שמירת איכות הסביבה.
המקורות אותם אברר ושבהם אעסוק בעבודה זו הם ממקורות התושב"ע הווי אומר מספרות חז"ל (משנה, תלמוד בבלי וירושלמי, תוספתא ועוד…) וכן גאונים וראשונים (עד תקופת השו"ע) ולא מקורות מהמקרא מכיוון שעבודה זו נכתבת במסגרת קורס של תושב"ע, והשאיפה שהנושא של "איכות הסביבה" יועבר בביה"ס במסגרת השיעורים של תושב"ע.
המלצתי היא לעסוק בנושא "איכות הסביבה" דרך המקורות המקראיים בכיתות הצעירות יותר או כשלב מכין לפני הלימוד ממקורות התושב"ע.  בחלקים העיוניים נעסוק בשלושה נושאים:
1)      הלמידה השיתופית: הגדרה, מקורותיה ונקדיש חלק רחב ללמידה השיתופית בחינוך היהודי בתקופת חז"ל.
2)      שיטת ג'יקסו: הגדרה, רקע, מטרות ושלבי הפעילות בשיטה.
3)      המשחק החינוכי: הגדרה, רקע, מטרות, הפעילות המשחקית ושילובה בתהליכי ההוראה ועוד…
בחלקים היישומיים של העבודה נציג לימוד של הנושא בשיטת ג'יקסו ובמשחק חינוכי.