אסטרטגיה עסקית חברת "ברקן"

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , ,
שנת הגשה 2005
מספר מילים 13741

תקציר העבודה

תקציר מנהלים חברת יקבי ברקו בע"מ הוקמה ב- 17 ביוני
1 990 , כחברה פרטית , תחת השם :
 "ב.ל. יצור ושיווק יינות ומשקאות חריפים בע"מ ".
מטרת החברה לעסוק בייצור , שיווק והפצה של יינות ומשקאות חריפים .
בסוף שנת 1994 הונפקה החברה בבורסה לניירות ערך בתל אביב וגייסה הון של 14
מליון ש"ח.
בעקבות הגידול המתמיד בצריכת היינות בישראל  ובד בבד עם שינוי טעמי הצרכן אשר מחפש יינות איכותיים ומעודנים יותר , קיבלה חברת ברקן החלטה אסטרטגית להתרכז בייצור , שיווק והפצה של יינות איכותיים בלבד.
בתחום המשקאות החריפים , למרות שלחברה נתח דומיננטי בפלח השוק (40-50% ) , היא בוחרת שלא להשקיע בתחום זה אלא להפנות את משאביה לתחום היינות.
המניעים המרכזיים של חברת ברקן בהחלטה זו הם:
א. רווחיות גבוהה בייצור ושיווק יין איכותי.
ב. עליה מתמדת בביקוש ליין איכותי.
ג. פוטנציאל להגדלת נתח שוק על חשבון חברת "כרמל מזרחי" , השולטת כיום בכ- 40% משוק         היין בישראל.
מטרת העבודה : להציג ניתוח ותוכנית אסטרטגית לחברת "יקבי ברקן".
ניתוח האסטרטגיה הקיימת נעשה על בסיס : ניתוח הסביבה העסקית ,ניתוח פנימי של החברה לפי מודל SWOT  והערכת החברה לפי מודלים נוספים.
להלן הממצאים העיקריים בניתוח על פי מודל SWOT להם השפעה על בחירת האסטרטגיה:
חולשות   n  החברה סובלת מהעדר מודעות לשמה ומוצריה .
  n  לחברה מיצוב נמוך במגזר היינות – "כרמל מזרחי" ו"יקבי הגולן" בעלות עדיפות עליה מבחינת מוניטין אם כי לאו דווקא מבחינת איכות.
  n  תהליך ההבשלה של כרמים חדשים אורך כ – 4
שנים.
  n  תהליך קבלת החלטות בעייתי – לא קיימת סמכות עליונה ופוסקת במקרה של מחלוקת בין שני בעלי השליטה.
עוצמות     n  חומרי גלם : לחברה מלאי יינות אדומים איכותיים , בכמות המאפשרת שיווק היין במשך כל השנה.
    n  הון : לחברה יחסי נזילות משופרים , אשר מפחיתים באופן מהותי את ההוצאות השוטפות של החברה.
    n  אי תלות בקבלני משנה : לחברה מערך שיווק והפצה עצמאיים.
    n  לחברה קו מוצרים מגוון : דבר המאפשר פניה למספר פלחי שוק.
הזדמנויות     n  גידול בצריכת היין המקומית בד בבד עם התפתחות תרבות הפנאי ועידון טעם הצרכנים     n  פתיחת שווקים בינלאומיים חדשים.
    n  מודעות הולכת וגוברת לעובדה כי יינות אדומים מורידים את רמת הכולסטרול בדם ותורמים לבריאות.
איומים   n  הורדת מכסים על ייבוא יינות עלולה להנחית מכה על שוק היינות בישראל.
  n  פגיעה בחומרי גלם בשל פגעי טבע וגורמי מזג אויר.
  n  תחרות חריפה בשוק היין עם "כרמל מזרחי" ו"ייקבי הגולן".
  n  מתן הכשרים בחו"ל עשוי להגדיל את היקף היבוא.
מהניתוח הפיננסי של החברה , ניתן לראות כי החברה ממשיכה להגדיל את מכירותיה ורווחיה , החברה מצליחה לשמור על רמת נזילות טובה , מציגה יחס שוטף מהיר ותזרים חיובי מפעילות שוטפת.
מניתוח הדוחות הפיננסיים וממדד אלטמן עולה כי ישנן מגמות שיפור ברורות ויש לצפות לגידול ברווחיות החברה ובמכירות בעתיד.
מניתוח הסביבה , החברה והאסטרטגיה הנוכחית שלה , עולות מספר בעיות אסטרטגיות עיקריות:
 1.
 תדמית בעייתית , מיצוב נמוך והעדר מודעות בקרב הלקוחות הנובעים , בין השאר, מהעדר חשיפה ופרסום.
 2.
 אבטחת זמינות חומרי גלם ( ענבים) בכמות ובאיכות התואמים את תוכנית ההתרחבות.
 3.
 בעיה במבנה הארגוני – העדר סמכות בכירה המכריעה במקרה של חילוקי דיעות בין מנכ"ל הייצור לשיווק.
האסטרטגיה העיקרית המומלצת , לאור הניתוח שיוצג , היא כדלהלן:
בתחום השיווק :
החברה תפעל לבידול מוצריה , עפ"י איכות.
החברה תתרכז ביצירת קו מוצרים איכותיים ותיישם תוכניות שיווק ופרסום , שימצבו אותה כחברה איכותית ויגבירו את המודעות למוצריה.
כמו כן, החברה תפעל להרחבת השיווק הבינלאומי , ע"י שיווק יינות כשרים למערב אירופה ואמריקה הצפונית.
בתחום אספקת חומרי הגלם:
החברה תפעל לשיתוף פעולה עם בעלי קרקעות לצורך נטיעת כרמים חדשים.
כמו כן , תמשיך החברה במדיניות ההתקשרויות ארוכות הטווח עם בעלי כרמים.
בתחום המבנה הארגוני:
החברה תקים ועדה , שתדון בבעיות אסטרטגיות בתחום הייצור ובשיווק , במקרים בהם יהיו חילוקי דיעות בין שני המנכ"לים בעלי השליטה בחברה.
מימון תוכנית ההרחבה , השיווק והפרסום , בסך כולל של 2 מליון דולרים , יתבסס על השקעת הון עצמי ( 80% ) וקבלת מענק בהתאם לחוק עידוד השקעות הון ( 20%).