תחבורה ושינוע

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , , ,
שנת הגשה 2006
מספר מילים 1705
מספר מקורות 3

תקציר העבודה

נושא העבודה: שינוע ע"ב רכבות משא כסיוע בצמצום הגודש בתנועה תאריך הגשה: 26/01/06
תוכן עניינים
פרק נושא עמוד
1 תקציר
2
2 מבוא
3 – 4
3 ממצאים 5 – 7
4 מסקנות מחברים
8 5
מסקנות הצוות 9
6 ביבליוגרפיה
1 0 תקציר מי מאיתנו לא נתקל בתור של משאיות החוסמות את ציר הנסיעה שלו, דווקא כשהוא הכי ממהר לקורס בתחבורה ושינוע של יובל הדס???
כמעט מידי יום אנו מבזבזים זמן רב בכבישים בשל הצפיפות ו"הפקקים", עובדה זו מעצבנת את כולנו ולכן קרובה לליבנו.
זאת גם הסיבה העיקרית שבחרנו בנושא השילוב של רכבות משא בשינוע מטענים אל מול משאיות משא.
בעבודה זו ניתחנו 2
מאמרים עיקריים, אך נעזרנו גם במאמר נוסף לטובת חומר רקע כל הנושא.
הנושא בנוי ע"ב
2 מאמרים:
1."Impacts of highway congestion on freight operations:                 perceptions of trucking industry managers", מאמר העוסק בהשפעת הגודש בדרכים על מנהליים תפעוליים בחברות תובלה שונות.
2. "Goods without the bads", מדריך לתכנון ופיתוח אסטרטגיה להובלת מטענים ברכבת.
נקודת הפתיחה של העבודה קצת שונה מנקודת הסיום, כאשר בחרנו את הנושא שאפנו להתמקד דווקא בצד של הפיתרונות שניתן לקבל ע"י המעבר לרכבות משא.
בפועל כאשר חיפשנו מאמרים בנושא גילינו צד נוסף הקשור לחומר הנ"ל וזה הצד של המנהלים הלוגיסטיים בחברות התובלה, מה מפריע להם והשוני  מחברה לחברה.
למרות זאת מצאו במאמר סממנים דומים המהווים בעיות בקרב המנהלים השונים ובכדי לפתור את הבעיות הללו בחנו את הפתרונות שמצאנו במאמר השני לגבי שילוב של הובלת מטענים ברכבות.
חשיבותו של הנושא ברורה לכולם לדעתנו וניתן לדון בו מאספקטים שונים ומרובים, אנו בחרנו בדרך זו.
מבוא
כולם מדברים על העברת נוסעים מהרכב הפרטי אל התחבורה ההמונית המסילתית.
אולם מה בנוגע למטענים?
רכבות משא יכולות לתרום להקלת הגודש בכבישי הארץ,אותו אנו מרגישים כמעט מידי יום, ע"י החלפת חלק מצי המשאיות, בנסיעות הארוכות יותר.
הסעת מטענים ברכבות מהווה ענף כלכלי חשוב במדינות רבות. במקרה כזה לגודל המדינה ישנה משמעות גדולה.
ככל שהמרחקים בין מוצא ויעד המטענים גדול יותר, כך משתלמת יותר הובלתם ברכבת.
גם בארצנו הקטנטונת ישנה פעילות של רכבות מטען. רכבת ישראל משמשת כיום כאחד ממובילי המטענים הגדולים בישראל, מתוך שאיפה להוות את הגורם העיקרי והדומיננטי בהובלה היבשתית בכלל וכגשר יבשתי לנמלי הים בפרט. חטיבת המטענים פועלת כמערכת עסקית כלכלית שיעודה אספקת שירותים זמינים ואיכותיים של הובלת מטענים תוך חתירה להשגת רווחיות ולהרחבת היקפי וסוגי הפעילות, כאשר הכוונה להתמקד בפלחי שוק עיקריים בעלי נפח פעילות גבוה, בהם היתרונות להובלות רכבתיים הינם משמעותיים ביותר כגון:
מחצבים, מכולות, חמ"ס, אשפה וחול.
כיום מערכת מסילות המטענים מראה כי המערכת איננה מושלמת ויש עוד לקשור את הגליל בצפון ואילת בדרום אל המערכת הקיימת.
כמו כן חלק מהמסילות הקיימות משמשות הן להובלת נוסעים והן להובלת משא.
מתי המאמרים בהם התמקדנו בעבודה זו עוסקים בבעיות הצפיפות והגודש בדרכים והפיתרונות המוצעים ע"י שילוב רכבות משא  בהובלת מטענים.
המאמר הראשון מטרתו, להבין כיצד צפיפות בכביש משפיעה על תעשיות ההובלה מנקודת המבט של המנהלים התפעוליים של חברות אלה. (המחקר במאמר זה בוצע בקליפורניה).
המאמר השני עוסק בפיתוח ותכנון אסטרטגיה להובלת מטענים ברכבות. כאשר במאמר זה דנים ב – 4 נושאים והם: אתגרים בהובלת מטענים, הקשר המקומי, המעבר ממשאיות למסילות והאזורים השונים.
אנו נתמקד בנושא הראשון והשלישי.