אנורקסיה נרבוזה ואשפוז כפוי של חולות אנורקסיה

סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , , , , , ,
שנת הגשה 2006
מספר מילים 10548
מספר מקורות 24

תקציר העבודה

אנורקסיה נרבוזה ואשפוז כפוי של חולות אנורקסיה מבט פמיניסטי ומבט משפטי עבודה סמינריונית מוגשת ע"י אאאאא ת.ז 1111111
לפרופסור אאאאאא ספטמבר
2 006
תוכן העניינים
מבוא ..3
אנורקסיה נרבוזה 3
הטיפול באנורקסיה נרבוזה .5
אנורקסיה נרבוזה-מבט פמיניסטי -..7
כללי -..7
אידיאל הרזון ואנורקסיה נרבוזה –.11
אנורקסיה נרבוזה-מבט משפטי –14
אשפוז כפוי אזרחי .14
אשפוז בכפייה של חולי אנורקסיה –22
סיכום 27
ביבליוגרפיה -28
מבוא
עבודה זאת עוסקת בהפרעת האכילה אנורקסיה נרבוזה (בקיצור: אנורקסיה).
העבודה עוסקת בהפרעה זאת בהיבט הפמיניסטי ובהיבט המשפטי.
ההיבט הפמיניסטי מתמקד בתופעה החברתית המדגישה את האשה הרזה כאידיאלית, ואילו ההיבט המשפטי עוסק באשפוז כפוי של הלוקים באנורקסיה.
המשותף לשני ההיבטים הוא כי רבים טוענים כי מדובר בשני היבטים של כפיית האשה ע"י מערכת גברית פטריארכאלית.
אנורקסיה נרבוזה אנורקסיה נרבוזה (Anorexia nervosa )היא הפרעת אכילה הגורמת לאובדן משקל משמעותי. מקור המונח ביוונית: αν-ορεγω = לא להושיט יד (לאוכל). הלוקים באנורקסיה חוששים מהשמנה ובשל כך הופכים לרזים באופן קיצוני.
1.    אנורקסיה היא הפרעה מסוכנת, ועלולה להיות קטלנית בחמישית מהמקרים. איבוד המשקל כרוך בהפסקת המחזור (אצל נשים), בפגיעות מוגברת של המערכת החיסונית, בנטייה להתקפי לב ובאובדן סידן.
במישור הנפשי, הסובל מאנורקסיה מכחיש את היותו חולה, וסבור שהוא עדיין שמן מדי.
חישובים אובססיביים של כמות הקלוריות שצרך הופכים למרכז חייו. פעילות בכושר גופני, שכשלעצמה נחשבת רצויה, עלולה להיהפך לאובססיה גם כן.
שכיחות האנורקסיה היא לערך אחוז אחד, והיא שכיחה בנשים פי עשרים מאשר בגברים. חולת האנורקסיה האופיינית היא נערה בשנות העשרה לחייה, אך נראה שגם ילדים קטנים עלולים ללקות בה. משקל הנמוך מ-85% המשקל הנורמאלי הכרחי להגדרת אנורקסיה, אך למעשה רבים מהאנורקסים מאבדים משקל בשיעור חד הרבה יותר. האנורקסיה נפוצה היום בהרבה מכפי שהייתה בעבר, משום שמושגי היופי המודרניים מבליטים את הרזון כאידיאל ובשל עלייתה של תרבות מתירנית המטעימה את מיניות האישה ואת היותו של גופה אובייקט לתשוקה מינית. תפיסה זו מופנמת על ידי הפרט הנשי ומביאה לערעור בטחונו העצמי, לחרדות, לדיכאון ולהתנהגות כפייתית. מחקרים הראו שתפיסת העצמי כאובייקט מיני קשורה, מלבד הפרעות האכילה שהיא מעוררת, גם לפגיעה ביכולות המנטאליות. האנורקסיה, לפי אחת ההשערות, קשורה לבעיות בתפקוד ההיפותלמוס האחראי על תחושת הרעב.
במישור הלא פיזיולוגי, הועלתה טענה שבנות למשפחות לא חמות המדגישות פרפקציוניזם מהוות קבוצת סיכון להפרעה. למרות אי ההסכמה באשר לגורם ברור אחד,  מחקרים רבים שנעשו בתחום הוכיחו כי ניתן לראות בקיומן של 4 סיבות בולטות להתפתחות האנורקסיה.
1 . מצבי חיים המתפרשים ונתפסים על ידי הנערה או הנער כמאיימים על עצם הקיום והתגובות לכך דומות מאד לתגובות המאפיינות את תסמונת ה" תקוף או ברח" בצורה של הימנעות או בריחה. –