סוכנויות הידיעות

מקצוע
מילות מפתח , , ,
שנת הגשה 2004
מספר מילים 1596

תקציר העבודה

סוכנויות הידיעות מבוא כללי סוכנויות הידיעות הן ארגונים שכל צרכן תקשורת מכיר. כל אחד מכיר את השמות של ארבע הסוכנויות הבינלאומיות הגדולות: AP, AFP, Reuters, UPI . סוכנויות הידיעות מילאו תפקיד חשוב בהתפתחות העיתונאות החל מאמצע המאה ה 19 . סוכנויות הידיעות מספקות ידיעות לכלי תקשורת אשר אינם יכולים להציב כתבים שלהם בכל מקום ולכסות כל נושא.
סוכנות ידיעות היא מעין עיתון לעיתונים. יש לה צוות כתבים ועורכים והיא אוספת מידע ממקורות שונים. ואולם, סוכנות ידיעות אינה עושה עיתון מן הידיעות שהיא אוספת, אלא מעמידה אותן לרשות העיתונים ולרשות אמצעי התקשורת האלקטרונית. אלה משלמים לסוכנות עבור השירות הזה ובוחרים מן החומר שלה את הידיעות שהם מעונינים לפרסם. סוכנויות ידיעות רבות בחו"ל אינן עצמאיות, אלא שייכות לחברות תקשורת גדולות. סוכנות הידיעות הישראלית עתי"ם שייכת במשותף לכל העיתונים היומיים בישראל.
סוכנויות הידיעות הבין-לאומיות הגדולות הן מקור חשוב למידע על הנעשה בכל מדינות העולם. עיתונים נוהגים להחזיק כתבים משלהם במדינות החשובות ביותר, אבל אפילו לעיתון גדול מאוד לא כדאי לשלוח אנשים משלו לכל מקום בעולם. לסוכנויות הידיעות יש כתבים מקומיים גם במדינות קטנות. הן מקבלות מידע מהם ומעבירות אותו לעיתונים (ולאמצעי התקשורת האלקטרונית) המנויים על השירות הזה.
בשנים האחרונות קיימת ירידה במספר סוכנויות הידיעות הבינלאומיות וגם סוכנויות  הלאומיות נאלצות להשתנות, להגדיר מחדש את יחסיהן עם לקוחותיהן ועם הממשלות.  Boyd-Barrett (2000) כיום כ
5 0 סוכנויות בעולם, חלקן באוריאנטציה מקומית וחלקן מיועדות לנושא מסוים כגון כלכלה וכספים, ספורט וסוכנויות לצילום.
אבל החשובות ביותר הן סוכנויות הידיעות הבינלאומיות שהגדולות שבהן הן: Reuters שבסיסה בלונדון, Associated Press (AP) ו United Press International (UPI) שבסיסן בניו יורק ו Agence-France Presse (AFP) שבסיסה בפריז.