עבודה סמינריונית "השפעת פרסטרויקה על קולנוע רוסי"

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , , ,
שנת הגשה 2001
מספר מילים 6522
מספר מקורות 21

תקציר העבודה

מבוא
אין כל ספק בכך, כי לאידיאולוגיה יש השפעה, שלא ניתן להמעיט בחשיבותה, על כל המוסד של הקולנוע –על אופן תפקודה של תעשייה הקולנועית, על תוכנם של הסרטים עצמם, על טכניקות של ייצורם, על הז’אנרים של הסרטים וכדומה. שלטונות, במיוחד במדינות שקיימת בהן מפלגה אחת שלטת, מפעילים מנגנוני בקרה על כל סוגי האמנות, כולל קולנוע, על מנת למנוע את הפצת המסרים המאיימים על מעמד השלטונות. לכן, וכאשר חל שינוי פוליטי במדינה, גם כל המוסד הקולנועי משתנה. (Zhabskiy,1996 ).   אחד השינויים מסוג זה התרחש בברית המועצות לשעבר בעקבות השינויים חברתיים כלכליים, שגרמו קודם לפרסטרויקה ולנפילה של מפלגה הקומוניסטית, ובסופו של דבר – לקריסתה של ברה"מ. על מנת להבין את היקף השפעתם של תהליכים אלה על הקולנוע הסובייטי, כדאי לפרט במקצת על אותם השינויים שהתרחשו בברה"מ לשעבר.         תקופה לפני הפרסטרויקה בברה"מ מתאפיינת בכך שהמפלגה הקומוניסטית נהנתה ממונופול הפוליטי במדינה במשך רוב שנותיו של שלטון הסובייטי. כמו כן, הייתה המפלגה אחראית לעיצובן ולביצוען של כל תוכניות הפיתוח של המדינה מאז הגיע שלטון, לא הצטמצמו תפקידי המפלגה הקומוניסטית בענייניה הפנימיים ואף לא בשכנוע של ציבור בצדקת דרכה. אידאולוגיה יחידה היתה אידאולוגיה סובייטית- קומוניסטית, וכל הדעות האחרות דוכאו. שינויים שהחלו להתרחש בחברה הביאו להופעתה של התקופה החדשה, תקופת הפרסטרויקה. גורמים לכך היו:
משבר כלכלי:
צמיחה כלכלית מהירה הייתה אחד מאמות מידה של המשטר להצלחת סוציאליזם, אך החל מאמצע שנות ה- 70, ובמיוחד בשנות ה- 80, חלה א) האטה בשיעור צמיחה של משק סובייטי. צמיחה זו הלכה ופחתה משנה לשנה. באותה עת; ב) היבול החקלאי היה דל. התוצאה הייתה שיחד עם הקיפאון stagnation)) ברמת חיים, בתחום השיכון ובמוצרי צריכה חלה הרעה באספקת מוצרי מזון לציבור. כמו כן החלו להופיע אז: ג) בעיות של התיישנות במשק הסובייטי.    לסיכום, משבר כלכלי חתר תחת מטרה המרכזית של שלטון, השאיפה לצמיחה מהירה, והחליש את מעמדה הבטחוני ואידיאולוגי של ברה"מ.
משבר חברתי:
יחד עם משבר הכלכלי, התפתח משבר חברתי רחב ממדים, שחדר לכל שכבות הציבור של ברה"מ. האטה בצמיחה הכללית הביאה לקיפאון של העלייה ברמת חיים, ובכך נלקח מאזרח הסובייטי התמריץ העיקרי למאמציו בעבודה. בנוסף לכך, בתחילת שלטונו של ברז'נב, הופיעו חידושים שלא נודעו עד כה בברה"מ: הגירת אזרחים הסובייטים מחוץ לגבולות המדינה. גורם נוסף היה תסיסה לאומנית, מה שגרם לכך שמשבר חברתי זה הקיף את כל מגזרי האוכלוסייה.