יועץ בעיניי הקהילה

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , , ,
שנת הגשה 2005
מספר מילים 1967
מספר מקורות 12

תקציר העבודה

עבודה מעולה. עבודה הנוכחים עוסקת בניתוח האינטרקציות שנוצרות בין ההורים לבין היועץ של בית הספר.
מעניין לראות, כי חוקרים שונים בנושא הנ"ל מדגישים את החשיבות שבתפקיד היועץ בבית ספר. ואילו  Sexton&Alexander  (2002) מצביעים על כך שקיים קשר ישיר בין מעורבות ההורים בטיפול של ילדיהם לבין הצלחת הטיפול, ללא שום קשר במטרת הטיפול עצמו. כמו כן, ניתן לראות שבביצוע עבודת היועץ, לעיתים קיימת סתירה בין חובות היועץ לעבוד בגבולות הקודים האתיים (לפי אגודה של יועצים חינוכיים,
2 005) לבין מה זה בעצם טובת הנועץ עצמו (Haverkamp  ,  2005). שלא תמיד טוב לשמור על הסודיות, גם כשילד מבקש מאוד, מכיוון שתפקיד היועץ לא רק לתת תמיכה רגשית אלא גם לנסות לפתור את בעיית הנועץ בכל דרך האפשרית. ובהשתלמויות ומליאות של היועצים חוזרים על כך כל הזמן – עד כמה זה חשוב לפעול ולא לכסות את ראשך עם השמיכה – כי פחד גורם לנו להגיע למקומות השליליים.
תוכן עניינים
הקדמה –          עמ' 3-5
גוף העבודה –    עמ' 6-10 סיכום –              עמ' 11
בבליוגרפיה       עמ' 12
הקדמה כשאנשים מנסים להגדיר את תפקידו של היועץ, בד"כ הם נתקלים בקושי לעשות זאת. אף על פי שתפקידו של היועץ התפתח למשך מספר שנים. האוריינטציה העיקרית הייתה – טיפול לטווח קצר, כאשר התעסקות הייתה בילדים בסיכון, התערבות אחרי אירוע טראומטי מסוים, התפתחות הקריירה, ילדים עם לקויי למידה, ילדים מחוננים וכו' – כך שיועץ חינוכי הוכשר למלא את כל התפקידים ולהיות קומפטנטי מספיק " להיות הכל לכל האנשים" (Fagan, 2000). לפי Sheridan&Steck (1995) Watkins et.al. (2001) (מתוך  Noell et.al., 2002)  מקצוע ייעוץ – הינו מקצוע חשוב  ומקצוע שתורם המון לשיפור תפקידם התלמידים תוך כדי התערבות ע"י מתן פידבק חיובי/שלילי לביצועיהם של אותם התלמידים, ע"י שיקוף של הסיטואציה שנמצאים בה.     לפי  "אגודת היועצים החינוכיים" בישראל, בהגדרת התפקיד – ייעודם המקצועי של היועצים הוא לקדם ולטפח את ההתפתחות והגהות הנפשית של האדם לאורך חייו. היועצים החינוכיים יעשו ליזום ולהוביל תהליכים המסייעים לקידום צמיחה רגשית תוך-אישית ובין-אישית של כלל הנועצים. זאת, מתוך כבוד לייחודיות של כל נועץ, ומתוך ראיית השונות והרב-תרבותיות הקיימת בחברה. קוד האתיקה של היועצים החינוכיים הוא מסמך המבטא את מערכת הערכים המקצועיים וכללי התנהגות האתיים המנחים את היועצים החינוכיים בעבודתם. כל היועצים החינוכיים מחויבים לדבוק בעקרונות האתיים המנחים ובסטנדרטים האתיים לפעולה.