השוואת תוכניות לימודים בסוציולוגיה

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , ,
שנת הגשה 2005
מספר מילים 1383
מספר מקורות 6

תקציר העבודה

השוואת תוכניות לימודים בסוציולוגיה ת. הגשה: 5/3/2005
סוציולוגיה הינה דיסציפלינה מדעית צעירה יחסית אשר בצורתה המובחנת החלה להתגבש במחצית המאה 19. מאז רבו בויכוחים בשאלה אם מתייחדת הסוציולוגיה משאר המדעים העוסקים בהבנת החברה, ואם כן, במה? יש הגורסים כי ייחודה בתכנים או נושאי מחקר, ויש המצביעים על דרכי החקירה המיוחדת לה כמאפיינה המרכזי. המערערים על "מדעיותה" של הסוציולוגיה, טוענים כי אינה עונה על דרישות המקובלות לדיסציפלינה מדעית במדעים מדויקים ובמדעי חיים. טענות שכיחות מתבססות על ההכרה בקיומו של מגבלות הנובעות מעצם טבעם של אדם וחברה שהם נושא המחקר הסוציולוגי. הרבגוניות המורכבת של עולם תופעות זה שוללת, על פי גרסה זו, אפשרות של הכללה וניבוי. כמו כן, החוקרים מהוים חלק מעולם התופעות הנחקר, לכן אינם יכולים להיות אובייקטיביים. לעומת זאת, יש הגורסים כי חוסר האפשרות להגיע להכללה וניבוי נובעים ממגבלותיה של כלי המחקר העומדים כעת לרשות הסוציולוג. במידה שכלי מחקר ישתכללו תוכל הסוציולוגיה להגיע לידי הכללה וניבוי.
ניתן להציג את סוציולוגיה לא רק כמערכת תאוריות המאפשרות ניבוי, אלא כדרך הסתכלות והתייחסות מיוחדת לתופעות חברתיות. הספקנות והצבת סימני שאלה לגבי ה"מובן מאליו", הם מרכזיים בגישה הסוציולוגית (נווה, 1998).
בעבודה זו, אני הולכת להשוות את שתי תוכניות לימוד:
"לימודי החברה", 1979 ,לחטיבה עליונה שהוכנה על ידי מרכז לתכניות לימודים, שאושרה על ידי ועדת מקצוע בראשיתה של דר' ר. בר-יוסף.
"סוציולוגיה", 1998,  לחטיבה עליונה, שהוכנה על ידי ועדה מטעם האגף לתכניות לימודים ואושרה על ידי חברי ועדת המקצוע למדעי החברה בחטיבה עליונה.
מבוא: בשנת 1979 פרסם המנהל הכללי של משרד החינוך חוזר בדבר ארגון הלימודים בחטיבה העליונה ומתכונת בחינות הבגרות.באותו חוזר, חייבו את כל התלמידים ללמוד שתי יחידות של אזרחות+ מדעי חברה. ליחידה "אזרחות" כבר הופיעה תוכנית משנת 1976. שתי יחידות אלה עסקו בתכנים חופפים זה על זה, כי חשבו  שדיונים בבעיות החברה הישראלית, הם בבחינת מכשיר ההוראה הטוב ביותר כדי ללמד ב"לימודי החברה" את העקרונות, את המושגים ואת דרכי החשיבה הנהוגים במדעי החברה. לפיכך הציעה הוועדה להכנת תכנית הלימודים ה"לימודי החברה" לשלב שתי יחידות למקצוע לימודים אחד.