ניהול בהקשר אירופאי

מקצוע
מילות מפתח
שנת הגשה 2005
מספר מילים 8168
מספר מקורות 23

תקציר העבודה

ניהול בהקשר אירופאי – 2017
עבודה אישית בניהול בהקשר אירופאי ענף התעופה                                                  תאריך הגשה: 14/09/05
תוכן עניינים
מבוא -…3-4
פרק 1
ענף התעופה בישראל 5-12
ענף התעופה באירופה –…13-17
השוואה בין הענפים -18
פרק 2
הפירמה האירופאית "RYANAIR" -…19-22
אסטרטגיות כניסה לשוק זר – סיקור תיאורטי –.23-24
אסטרטגיית פעולה ל RYANAIRבשוק הישראלי –24
פרק 3
הפירמה הישראלית – אל על נתיבי אוויר …
5 -28
תגובתה של אל על לכניסת RYANAIR לשוק הישראלי …29
סיכום -…30 ביבליוגרפיה 31
מבוא
ישראל היא אחת המדינות היחידות בשכנותה של אירופה שיש בה משטר דמוקרטי והיא מקפידה על זכויות האדם והאזרח, לפיכך נוצרה תחושת קרבה בין האיחוד לישראל.
הרחבת האיחוד האירופי במאי 2004, הביאה לתפנית היסטורית עבור האיחוד מבחינה פוליטית, גיאוגרפית וכלכלית. האיחוד האירופאי וישראל קרובים עתה יותר מאי פעם, ויפעלו לחיזוק התלות הפוליטית והכלכלית ההדדית בניהם. ישראל והאיחוד יחתרו להעצים את היחסים הפוליטים, הביטחוניים, הכלכלים, המדעים והתרבותיים ואף את האחריות המשותפת למניעת סכסוכים ופתרונם.      הסכם ההתאגדות  איחוד האירופאי – ישראל הוא ההסכם העיקרי המגדיר את היחסים בין ישראל לאיחוד. מטרתו הייתה ביטול הדדי של מחסומי סחו וכינון הסדרי שיתוף פעולה. ב 1.1.89 הושלם אזור הסחר החופשי. הסכם ההתאגדות נחתם בין ישראל לאיחוד ב 1995 אושרר ע"י הפרלמנטים של 15 מדינות החברות באיחוד, הפרלמנט האירופי והכנסת ונכנס לתוקפו ביוני 2000, הסכם זה מחליף את ההסכם שנחתם ב1975.
המבוא להסכם מדגיש את חשיבות עקרונות מגילת האומות המאוחדות, שמירה על זכויות אדם, עקרונות דמוקרטים וחופש כלכלי. בנוסף הוא מדגיש את הצורך לחזק יציבות פוליטית ופיתוח כלכלי של האזור ע"י עידוד שיתוף פעולה.
גוף ההסכם שם דגש על שלום, ביטחון, ושיתוף פעולה ועל הצורך לתרום ליציבות ושגשוג של הים התיכון. הבסיס המשפטי לקיום דיאלוג כלכלי בין האיחוד לישראל הנו הסכם ההתאגדות, הוא מקיף את כל תחומי המדיניות הכלכלית, הכוללת בתוכה מגזרים נוספים הנוגעים לצמיחה כלכלית או תעסוקה, כגון: תעשייה, חקלאות, תיירות, איכות הסביבה, אנרגיה, תחבורה, שירותים פיננסים וכדומה. אמנת רומא 1957- התקיימה במטרה להתרחבות כלכלית ואיחוד פוליטי. באמנה זו הושגו: איחוד מכסים, מעבר חופשי של סחורות, ביטול היטלים, מעבר חופשי של אנשים, סחורה, הון ושירותים בין המדינות החברות.  סעיף 81 – איסור עיוות תחרות ועל הגבלה של שווקים.
סעיף 82 – איסור ניצול יתרון כחבר בשוק המשותף, כלומר אם יש חברה חזקה בשוק אסור לה לעשות שימוש לרעה בניצול הכוח שלה מול חברות או גורמים זרים.
סעיף 83 – תוך 3 שנים חייבות המדינות להכיל את סעיפי וכללי התחרות של האיחוד האירופי.
סעיף 86 – איסור הענקת בלעדיות, חברות לא יכולות להעניק בלעדיות לספקים או נותני שירותים, חייבים להוציא מכרזים על מנת לאפשר תחרות.
למרות שישראל אינה חברה באיחוד האירופאי, גם היא קיבלה את הזכויות המדוברות באמנה. אמנת מאסטריכט – נחתמה ב 7/2/1992 בין חברי הקהילה האירופאית ונכנסה לתוקף                  ב 1/11/1993 במועצת דלור. האמנה הובילה ליצירת האיחוד האירופי, ליצירת האירו והציגה את מבנה 3
העמודים: הקהילה, מדיניות החוץ ובטחון, המשפט והפנים. אחד התיקונים החשובים ביותר שנעשו באמנה זו היה יצית מנגנון ולוח זמנים לביצוע איחוד מוניטארי שהגיע לשיאו בתחילת 2002 בה הוכנסו למחזור ב 12 מדינות הקהילה מטבע האירו החדש שהחליף את המטבעות הלאומים של  המדינות שבמסגרתו מדינות ויתרו מרצון על אחד מסממני הריבונות המובהקים שלהן והסכימו להעביר את הסמכות לניהול המדינות המוניטארית שלהן לגופים על לאומיים. שימוש במטבע האירו ב 12
ממדינות הגוש טרם לחיזוקו של המטבע בעולם והשפיע על כלכלת העולם וישראל.
(the Israeli association for the study of European integration) הסכם ברצלונה –  בנובמבר 1995התכנסו 15 מדינות האיחוד ו 12 מדינות אגן הים התיכון, על מנת לאמץ את הצהרת ברצלונה. החתומים קיבלו על עצמם ליצור אזור של שלום ושגשוג משותף ולקדם הבנה הדדית בין העמים בתחומים כגון: הגירה, מניעת עימותים וזכויות אדם. מטרת הוועדה היא להקים אזור סחר חופשי אירופי – ים תיכוני עד 2010.
www.eu-del.org.il הסכם תעופה בליטראלי – הטיסות הסדירות הבינ"ל מוסדרות ע"י מדינות באמצעות הסכמי תעופה בילטרליים. במסגרת הסכמים אלה המדינות מעניקות אחת לשנייה זכויות לקחת ולהוריד תנועה של נוסעים ומטען בטריטוריה שלהן. ההסכמים קובעים את קווי התעופה המאושרים להפעלה, את מספר המובילים מכל צד, המורשים לפעול בקווים.
בנוסף הסכמים אלו כוללים את העקרונות לקביעת הקיבולת המוצעת בטיסות המופעלות ע"י מובילים נקובים וקביעת תעריפי טיסות.  הסכם התעופה הבליטראלי מאפשר קיום שיתוף עסקי בענף התעופה ותורם להתפתחותו ושגשוגו של הענף.