עבודה סמינריונית בנושא התאבדויות במקרא
מוסד לימוד | המכללה האקדמית עמק יזרעאל |
סוג העבודה | עבודת סמינריון |
מקצוע | יהדות |
מילות מפתח | התאבדויות, התאבדות |
שנת הגשה | 2006 |
מספר מילים | 12863 |
מספר מקורות | 40 |
תקציר העבודה
תוכן עניינים
עמוד פתיחה ..
2 פרק א' – איסור התאבדות א. אין לאדם בעלות על גופו —
2
ב. סיכון 'חיי שעה' שלו בשביל 'חיי קיום' -.. 3
ג. התאבדות כדי להציל אדם אחר . 4
ד. גוסס בידי אדם וגוסס בידי שמיים 6
ה. כניסה למצב של 'ספק סכנה' בשביל להציל חבירו מ'וודאי סכנה' …
7
ו. התאבדות בשעות מצוקה — 8
ז. מסקנות העולות מן המקורות הנ"ל –..
9
פרק ב' – התאבדויות אישים במקרא א. התאבדות אבימלך בן גדעון -.
11
ב. התאבדות שמשון –
13
ג. התאבדות שאול המלך –..
15
– דעות המסנגרות על התאבדות שאול 16 – דעות המתנגדות להתאבדות שאול …
21
– התייחסויות להתאבדות שאול —
21
ד. התאבדות נושא כליו של שאול .
22
ה. התאבדות אחיתופל .
23
ו. התאבדות זמרי -..
5 ז. יונה הנביא –..
26 ח. אסתר המלכה -…
30 ט. חנניה מישאל ועזריה
32
י. טבלה מסכמת על 'המתאבדים במקרא' -..36
סיכום … 38
בס"ד התאבדויות במקרא פתיחה חז"ל למדו שאסור להתאבד מן הפסוק "ואך את דמכם לנפשותיכם אדרש".
רש"י פירש מילים אלו: "אף על פי שהתרתי לכם נטילת נשמה בבהמה, את דמכם אדרוש מהשופך דם עצמו". איסור ההתאבדות הינו חמור ביותר ביהדות, עד כדי כך שאין לו חלק לעולם הבא. אין מספידים אדם שהתאבד, אין מתאבלים עליו ואף אין קוברים אותו ב'קבר ישראל'. "והמאבד עצמו לדעת הוא רשע שאין למעלה ממנו". אך למרות כל זאת אנו מוצאים במקרא פעמים רבות בהם דמויות שונות התאבדו או הכניסו את עצמם לידי סכנה שהיא כפסע מהתאבדות ממש. מעצימה את הבעייתיות של מקרים אלו, היא העובדה שמדובר לעיתים בדמויות שאישיותם היא כמופת עבורנו, והם מוערכים מאוד ע"י חז"ל, כדוגמת: שאול המלך, שמשון ויונה הנביא.
בעבודה זאת נסקור את המופעים השונים של התאבדויות במקרא, וננסה להבין את המניעים ואת ההיתרים שעמדו לכל אחת מן הדמויות, בעת שהחליטה להתאבד. אנסה להביא קשת מגוונת של השיטות והדעות המתירות והאוסרות את ההתאבדויות השונות. אמנם לא אביא את כולם היות ותקצר היריעה מלהכיל אותם. אך אשתדל להביא את המפורסמות והחשובות שבהם.