סימנריון בנושא אתיקה רפואית

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח
שנת הגשה 2005
מספר מילים 4970
מספר מקורות 20

תקציר העבודה

תוכן העניינים

1 .    תוכן העניינים
2.    מבוא / הקדמה
3 .    גוף העבודה – חלוקה לפרקים פרק א – רקע היסטורי ומדעי פרק ב – א. המצב המשפטי בארץ v    פרשת נחמני v    ועדת אלוני ב.     היבטים חוקיים ג.      מהי הזכות v    זכות יסוד v    הזכות להורות.
v    פונדקאות כמגשימה את זכות ההורות.
ד. התנאים שבחוק v    הורים מיועדים / קביעת ההורות המשפטית.
v    אם נושאת.
v    הסכם לנשיאת עוברים ה. פסקי דין.
v    מבוא- צדק v    פס"ד נחמני v    פס"ד משפחה חדשה.
v    פס"ד בייבי אם.
פרק ג – בעיות מוסריות העולות ממוסד הפונדקאות א.   היבט דתי v    הדת היהודית – סוגיות בדת.
v    האתיקה בדתות השונות.
ב.    היבטים אתיים פילוסופיים v   היבטים חברתיים ומשפטיים.
פרק ד – המצב המשפטי בארצות השונות פרק ה – בקורת על המצב המשפטי בארץ.
4.    סיפורים אישיים v   הספר – ילד מופלא 1997 – שירל סבן.
v   הרחם שלה הילדים שלנו – סיפור אישי ישראלי 5.    דיון בנושא
6 .    סיכום 7.    ביביליוגרפיה מבוא
ב –  7 מרץ 1996 נתקבל בכנסת חוק הסכמים לנשיאת עוברים ( אישור והסכם ומעמד היילוד ) , התשנ"ו –
1 996 הידוע כחוק " הפונדקאות " , ( להלן " החוק " ) . תהליך הפונדקאות עפ"י החוק כרוך בהשתלת ביצית מופרית ברחמה של אישה אחרת , ההשתלה מאפשרת התפתחות הריון ברחמה של הפונדקאית , כאשר הילד שיולד יימסר לזוג נשוי , אישה ואיש אשר הינם ההורים המיועדים . התהליך נעשה עפ"י החוק לאחר שנחתם הסכם בכתב בין האם הפונדקאית להורים המיועדים ואשר אושר ע"י ועדת הפונדקאות . החוק מציב מספר תנאים החייבים להתקיים בכדי שיתאפשר הליך הפונדקאות . הפונדקאית חייבת להיות בת דתה של האם המיועדת , אישה לא נשואה , ושאינה קרובת משפחה של אחד מן ההורים המיועדים .
גילם של ההורים המיועדים חייב להיות מעל 18 , גילה של האם המיועדת לא יעלה על 50 ושל האב המיועד לא יעלה על 60 .  לא יאוחר מ- 24 שעות לאחר הלידה יימסר התינוק להורים המיועדים בנוכחות פקיד הסעד . לאחר מתן צו ההורות יהיו ההורים המיועדים אפוטרופוסים בלעדיים על הילד , הוריו לכל דבר ועניין . החוק נותן לגיטימציה לצורות הבאות של פונדקאות מלאה :
1 . השתלה של ביצית מופרית של האם והאב המיועדים , באם הפונדקאית .
2 . הזרעה מלאכותית עם הזרע של האב המיועד ומתרומת ביצית , באם הפונדקית . יודגש כי האישה הפונדקאית  אינה יכולה לשמש גם כתורמת הביצית וזאת כדי שהקשר של הפונדקאית אל הילד יהיו מינימלי ולא תיווצר בעייתיות במסירה של הילד עם היוולדו. סוגיית הפונדקאות מצויה במחלוקת ציבורית וברוב המדינות הפונדקאות אף אסורה . דעה רווחת ומקובלת מאוד רואה בפונדקאות את אחת הדרכים הלגיטימיות למימוש  ה " זכות להורות " של האדם כאשר לרוב האישה מסיבות  ביולוגיות או אחרות איננה מסוגלת להרות וללדת . החוק נועד לפתור את המצוקה של מספר קטן ( יחסית ) של זוגות , אך עדיין אין תשובה הולמת לבעיה של זוגות רבים הנזקקים לתרומת בציות או זרע בכדי לממש את זכותם להיות הורים . מה שנראה בעבר הלא רחוק כמדע בדיוני , מבוצע היום כדבר שבשגרה , אך כצפוי וכפי שהראה ניסיון העבר , ההריונות הראשונים שהוגשו בעולם במסגרת החוק עוררו עניין ציבורי רחב בתחום טכנולוגיות רבייה מתקדמות , ובאופן טבעי העלו שאלות קשות מוסריות , חברתיות , דתיות ומשפטיות .