מחקר אנתרופולוגי על בתי קפה

מקצוע
מילות מפתח , ,
שנת הגשה 2006
מספר מילים 1342
מספר מקורות 1

תקציר העבודה

עבודה מעולה בקורס סוגיות נבחרות בשיווק. מחקר אנתרופולוגי מושקע ביותר ( כולל ראיונות שטח) על בתי קפה…
מטלה II :  בתי קפה רקע – השוק הישראלי לאחר מספר שנים של מיתון קשה, השוק הישראלי נמצא כיום, בפתח שנת 2006, במגמת עליה ברורה. בתי הקפה הם תת ענף בענף המסעדנות. הם מיועדים לבילוי לכל הגילאים, לכן שעות הפעילות הן במשך רוב שעות היום.  ניתן לראות קורלציה חזקה בין ההידרדרות במצב הביטחוני לירידה ברווחיות שוק הפנאי בכלל ובתי הקפה בפרט. בימים כתיקונם, דהיינו כאשר המצב הביטחוני סביר, הישראלים הנם בעלי תרבות פנאי חזקה מאד.  שוק בתי הקפה בארץ מגלגל כ- 3 מיליארד ₪ בשנה, ומחולק לשניים: 89% בתי קפה פרטיים ו- 11% רשתות בתי קפה. בסך הכל קיימים בארץ כ- 1000 בתי קפה, מרביתם באזור גוש דן. מפאת סיכונים עליהם אעמוד בהמשך, בתי קפה נחשבים לאחד העסקים המסוכנים ביותר ולמעשה כל עסק שישי שנסגר בארץ הנו בית קפה. היסטוריה של הקפה: הקפה התגלה בשנת
1 000 לספירה בחבל הארץ "קאפה" אשר באתיופיה.
לאחר 150 שנים נדד הקפה עם סוחרים ערביים אל ארצותיהם ומקץ 150 שנים נוספות נפתחו בתי הקפה הראשונים בתרבות המוסלמית. היות ובישול הקפה ארך כ- 20 דקות, טבעי היה שהתפתחו שיחות בין המסובין. בשנת 1528 יזם צעיר בשם פרנץ פתח את בית הקפה הראשון באירופה. תוך 10 שנים נפתחו עוד כ- 100 בתי קפה ומשם הכל היסטוריה. ב- 1650 נוצרה באיטליה מכונת הקפה הראשונה המופעלת בלחץ. תחום הקפה בארץ תפס תאוצה בעשור האחרון ויש האומרים שהגיע לבגרות. כפי שצוין לעיל, כיום רק בתל אביב ישנם כ- 300 בתי קפה רשומים וחדשים נפתחים חדשות לבקרים. שתי רשתות גדולות מובילות את התחום בישראל, ארקפה וארומה. למרות מצבה הטוב של רשת ארקפה, היא נמצאת בירידה פיננסית וממצבת את עצמה כרשת של העשירון העליון. ארומה לעומתה מכוונת לפלח שוק של מעמד בינוני ואנשי הייטק. –