פיצויים

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח
שנת הגשה 2006
מספר מילים 1998

תקציר העבודה

פיצויים על נזקי הגוף שנגרמו למירב  שיטת הערכת התשלום לאור חוות הדעת של פרופ' חוסה, כי לא ניתן כעת לעמוד על נזקיה של מירב באופן החלטי לאור ההתפתחות שצפויה במצבה במהלך השנה הקרובה ובמספר השנים שלאחר מכן, יש לנקוט בשיטת הערכת תשלום פיצויים עיתיים. ע"פ השיטה בוחן ביהמ"ש את צרכי הנפגע במועד מתן פס"ד ועל סמך זה פוסק, אפילו ללא הסכמת הצדדים את גובה התשלום שישולם מכאן ולהבא, מעת לעת, בכפוף לנסיבות המשתנות. לשיטה מס' יתרונות: א) מגשימה בצורה המדויקת ביותר את עקרון השבת המצב לקדמותו. ב) מבטיחה את עתידה של מירב באופן שלא ינוצלו או יבוזבזו כספים שקיבלה.
מצד שני לשיטה זו מספר חסרונות: א)פגיעה בסופיות הדיון. ב) חשש שבשל זעזוע במצבם הכלכלי של הנתבעים יועמד המשך התשלום בסכנה.
בשל חסרונות אלו נפסק שכל עוד לא קיים הסדר תחיקתי או מנהלי להבטחת תשלומים עיתיים בפקנ"ז, יש להגביל את יישום השיטה רק למקרים שהמזיק הוא המדינה, וגם אם ניתן לבטוח במעמדם הכלכלי של מזיקים יש לפסוק תשלומים עיתיים רק כאשר הערכת הנזק מבוססת על סיכוי עתידי שהערכתו קשה. במקרה זה כשהערכה קשה, ובניגוד למקרה של אלעד בו אין כל ספקות שלא יהיה שינוי והפיצוי צריך להיות חד-פעמי, ההכרעה תהיה ע"פ מידת הביטחון בעתידם הכלכלי של המזיקים.
חישוב פיצויים על בסיס שהות בבית או במוסד רחל, דודתה של מירב, החליטה לקחתה תחת חסותה.
חישוב הפיצויים על בסיס מתן אפשרות לשהות בבית עלול –