עמדות מורים בבית ספר יסודי כלפי ילדים רגילים לעומת עמדות מורים כלפי ילדים בעלי צרכים מיוחדים.ראשי פרקים: היסטוריה של השילוב,עקרונות השילוב, מודלים בשילוב, השפעת השילוב על מעמדו החברתי של הילד המשולב, השפעת השילוב על המורה,עמדות הורים כלפי שילוב.

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , , , ,
שנת הגשה 2006
מספר מילים 10842
מספר מקורות 27

תקציר העבודה

תקציר המחקר בודק ומשווה עמדות מורים מבית ספר יסודי כלפי תלמידים רגילים לבין עמדות מורים כלפי תלמידים בעלי צרכים מיוחדים. הנבדקים היו 20 מורים ומורות משני בתי ספר יסודיים מאזור המרכז, מהמגזר היהודי. בשלב הראשון, הנבדקים השיבו לשאלון מטאפורי אחיד שהותאם למחקר זה על- ידי אסיה שרון (2004). בשלב השני, נערך ראיון עם שאלות פתוחות לשישה מורים, שלושה שהביעו את עמדתם כלפי תלמיד רגיל ושלושה שהביעו עמדתם כלפי תלמיד בעל צרכים מיוחדים. בעת הראיון נאסף מאגר מידע של תכונות המיוחסות לכל אחד מן התלמידים. בשלב השלישי, חושבו השכיחויות עבור השאלות הסגורות שהופיעו בשאלון בכדי להבין עד כמה עמדת המורים מגובשת או אינה אחידה, ועבור השאלות הפתוחות נערכה טבלה הממיינת את התכונות של התלמיד הרגיל מול התכונות שיוחסו לתלמיד בעל הצרכים המיוחדים ולאחר- מכן, מוינו התכונות לפי קטגוריות שונות ובשלב האחרון בוצעה השוואה בין עמדות המורים. הממצאים גילו כי קיימות עמדות דומות של מורים כלפי תלמיד רגיל וכן כלפי תלמיד בעל צרכים מיוחדים. נמצא דמיון רב בין התכונות שיוחסו למראה חיצוני, תכונות אופי, תכונות בהיבט ההתנהגותי, קוגניטיבי, ורגשי. תכונות שלא נמצאו דומות כלל בין שניהם היו בהיבט החברתי שם ניכר דמיון רב בתכונות שיוחסו לכל אחד מהם וכן שוני בתכונות המאפיינות את המורה ביחס לתלמיד. ניתן להסיק מהמחקר כי הילדים מאוד דומים זה לזה ברוב תכונותיהם העולות מתוך עמדת המורים, ויחד עם זאת מאוד שונים ואינדיבידואלים. עוד ניתן ללמוד כי לכל מורה יישנה השקפה שונה כלפי תלמיד רגיל וכלפי תלמיד בעל צרכים מיוחדים שכן נוצר מאגר תכונות עשיר המשקף אותה מטאפורה. המלצות: בכדי לחזור על המחקר, רצוי להגדיל את אוכלוסיית המחקר. כמו- כן, יש לברר עם המורים הנבדקים האם הם משלבים בכיתתם ילדים בעלי צרכים מיוחדים או לא, וזאת כדי שאפשר יהיה להסיק שעמדתם נובעת מתוך ניסיון אישי בשילוב ולא מתוך הכרות אישית/ כללית שאיננה שילוב ממשי בכיתה הרגילה.
תוכן עניינים
פרקים                                                                                                                              מספר עמוד מבוא                                                                                                                                                 4
פרק 1- רקע תיאורטי                                                                                                                      6                                                                                                                        א. רעיון השילוב ___________________________________________________  6
         היסטוריה של השילוב                                                                                                             6
         עקרונות השילוב                                                                                                                      7
         מודלים בשילוב                                                                                                                        7
         עמדות מורים כלפי רעיון השילוב                                                                                            8
         השפעת השילוב על מעמדו החברתי של הילד בעל הצרכים המיוחדים בכיתה רגילה             9
         השפעת השילוב על מורים בכיתות משולבות                                                                           9
         עמדות הורים של ילדים בעלי צרכים מיוחדים כלפי השילוב                                                 11
   ב. לקות ראייה                                                                                                                              12
         מרכיבי מערכת הראייה                                                                                                          12
         הגדרת לקות ראייה                                                                                                                12
         הגדרת עיוורון                                                                                                                        
1 3
         תסמינים לאיתור לקויות ראייה                                                                                             13
         הגורמים השכיחים ללקויות ראייה                                                                                        14
         דרכי טיפול ועזרים לראייה ירודה                                                                                          15
         שיטות קריאה וכתיבה לעיוורים וליקוי למידה                                                                     
1 6
ג. שילוב ליקויי ראייה ועיוורים בכיתה הרגילה                                                                            16
         השפעת לקות ראייה על ההתפתחות של הילד והשפעתה על שילובו בשיעורי חינוך גופני      16
         השפעת הסביבה על הילד לקוי הראייה המשולב בכיתה הרגילה                                           17
         מודלים לשילוב עיוורים וליקויי ראייה                                                                                  19
         תרומת שילוב ילדים לקויי ראייה למסגרות חינוך רגילות                                                     20          עמדות מורים כלפי שילוב ילדים עם לקויות ראייה בכיתה רגילה                                         21
         המלצות למורים המשלבים לקויי ראייה בכיתותיהם                                                            22
פרק 2- השיטה                                                                                                                                23
         א. אוכלוסיית המחקר                                                                                                             23
         ב. כלי המחקר                                                                                                                          24
         ג. הליך                                                                                                                                     
5          ד. ניתוח הנתונים                                                                                                                  
5 פרק 3- ממצאים                                                                                                                           27
א. ממצאי הניתוח האיכותי                                                                                                           27
ב. ממצאי הניתוח הכמותי                                                                                                             31
פרק 4- דיון                                                                                                                                   42
רשימת מקורות                                                                                                                             44
נספחים                                                                                                                                         46
תקציר                                                                                                                                           47
הצהרה                                                                                                                                          48