זכות השביתה - עבודה סמינריונית

סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , , ,
שנת הגשה 2006
מספר מילים 8140
מספר מקורות 31

תקציר העבודה

זכות השביתה עבודה סמינריונית תקציר עבודה זאת סוקרת את המושג שביתה וזכות השביתה הקיים בישראל ובמדינות דמוקרטיות אחרות. בהמשך עוסקת העבודה בהגבלות הקיימות על זכות השביתה של עובדים חיוניים.
בשני העשורים האחרונים חלה ירידה מרשימה במספר השביתות ברחבי העולם המערבי המתועש. תנועתה של ישראל בכיוון ההפוך נראית  לאור הנתון הזה, עגומה עוד יותר.
פגיעה זו כואבת פי כמה משום שהיא מכוונת בדרך כלל כלפי שירותים, חיוניים כגון בריאות, חינוך, חשמל, מים ותברואה, שאותם מספק , המגזר הציבורי, למעשה  מבחינת חריפות השביתות בשירותים החיוניים, ישראל הקטנה היא מובילה עולמית בלתי- מעורערת. המשמעות הכלכלית העיקרית של הישגים אלו של העובדים היא הגדלת התועלת לעובדים על חשבון אוצר המדינה ואזרחי המדינה. לעיתים, מספיק כוחם הפוליטי והאיום בשביתה כדי למנוע התערבות ממשלתית. ידוע המושג "היד על השלטר" המייצג את כוחם של ועד עובדי חברת החשמל וועדי עובדים אחרים העלולים לגרום נזק חמור למשק המדינה ולרווחת תושביה.
זכות השביתה היא אחד משלושת היסודות המרכיבים את חופש העובדים להתאגדות. שני היסודות האחרים הם החופש להתארגן והחופש לנהל משא-ומתן קיבוצי. חופש ההתאגדות על שלושת יסודותיו אינה מטרה בפני עצמה אלא נועד להבטיח את השגת מטרתו של משפט העבודה  – ההגנה על העובד והבטחת כבודו האנושי. במדינות רבות הגבילו את חירות השביתה במידה זו או אחרת כדי למנוע מעובדים לנצל את חירות השביתה לצבירת כוח רב, ולעיתים בלתי מוגבל (במיוחד כשמדובר בעובדים העוסקים בנושאים חשובים כמו, בריאות), להשגת טובות הנאה בלתי סבירות. בכל מדינה נמצא איזון כלשהו בין זכות השביתה לבין האינטרס הציבורי של אספקת שירותים חיוניים. כל מדינה אימצה לעצמה פתרון אחר אך נראה כי העיקרון השלט ברוב הפתרונות הוא עיקרון המידתיות: הגבלת חופש השביתה של העובדים אך גם הגבלת כוחה של המדינה "לשבור" את המאבק ע"י איסור שביתה.במדינות רבות מוסדו הסדרי בוררות ופישור ולעיתים אף בוררות חובה.
תוכן העניינים
מבוא .4
שביתה –…5
שביתות בשירותים חיוניים ציבוריים -19
סיכום 27
ביבליוגרפיה -28
נספח: נתונים ממקורות רשמיים -…31