הפרעת אישיות גבולית

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , , , , , ,
שנת הגשה 2004
מספר מילים 2650
מספר מקורות 11

תקציר העבודה

  שם העבודה: הפרעת אישיות גבולית. העבודה משלבת בין סיפור חייה של נועה, נערה בעלת אישיות גבולית, לבין סקירה מקיפה של המחלה עצמה ודרכי הטיפול בה. היא הוגשה במסגרת הקורס "פסיכופתולוגיה" ,   העבודה כוללת:
1. מבוא.
2. קריטריונים על פי הDSM4 .
3. מאפיינים של המחלה.
4.
דינאמיקה- כיצד מתפתחת המחלה. מהם שלבי הביניים.
5. היבט תיאורטי- תיאוריות יחסי האובייקט של מרגרט מאהלר ואחרים.
6. היבט טיפולי- כיצד לטפל במחלה על שיטת הפסיכותרפיה האקספרסיבית.
7. סיכום.
8.
ביבליוגרפיה: 11 פריטים, מתוכם 6 באנגלית. כולם מלבד אחד- נכתבו בשנים האחרונות.
92 ועד 2002.
9.
סה"כ עמודים: 10.
    תוכן עניינים
מבוא_____________________________________________________ עמוד 3
הפרעת אישיות גבולית: קריטריונים, מאפיינים ודינאמיקה_______________ עמודים 4-5
ההיבט התיאורטי:תיאוריות יחסי האובייקט_________________________ עמודים 6-7
ההיבט הטיפולי: הפסיכותרפיה האקספרסיבית_______________________ עמודים 8-9
סיכום____________________________________________________ עמוד 10 ביבליוגרפיה________________________________________________ עמוד 11
מבוא
"…אולם לאחר פרק זמן נוסף, ללא התקדמות, ללא תוכן מוגדר ועם קושי עצום לזהות תהליך, גאה התסכול וחשתי כי המיכל שלי נסדק ביחס אליה, ואין בכוחותיי לשאת עוד את הסיטואציה הכה רגרסיבית / אוטיסטית הזו, ובאחד המפגשים תיארתי בפניה את הרגשתי כי אני מנסה לתקשר עמה, בכל דרך אפשרית, שאני כל כך רוצה ומתאמצת להגיע אליה, אך היא אינה פותחת בפני את הדלת,  ואם אדייק, הרגשתי היא כאילו אין כלל ידית לדלת הזו וחשתי שאיני יכולה לשאת עוד את הרצון והמאמץ המתמשכים שלי ללא שיגיעו לכתובתם.
היה בדברים אלו ביטוי של קושי, ותסכול עצומים אולם מעל הכול חשתי ייאוש,  ורצון לוותר. נועה נותרה מכונסת בשתיקתה, קשובה ודוממת, נדמה היה לי או שכך קיוויתי, שגם כואבת, אולם ללא תגובה של ממש. בסופו של אותו היום בדרכי לצאת לביתי, קראה לי נועה ובאופן כל כך לא צפוי אמרה "הדברים שלך היום מאוד נגעו בי"…" מתוך ראיון שערכתי עם דנה מטפלת במוסד לנערות גבוליות (בית הקשת). שם המטופלת בדוי.
אחד התחומים השנויים ביותר במחלוקת בעולם הפסיכולוגיה והפסיכיאטריה הוא הפרעת האישיות הגבולית ואופן הטיפול הנכון בה. כשמה כן היא- עומדת על הגבול שבין הנוירוזה לפסיכוזה. הנטייה הראשונה של כולנו היא להתרחק ממקרי הגבול, מהמקרים בהם ההגדרה איננה ברורה. לא בכדי אנו מחפשים כל הזמן הגדרות ברורות לשאלה מהי מחלת נפש ומהי לא.
בבואנו לחקור נושא כה עדין, עלינו לראות לנגד העיניים בראש ובראשונה, אותה. את אותה מטופלת, שתפקידנו היחיד, על פי ראות עיניי, הוא לעזור לה לחיות את חייה, עם עצמה ועם אחרים באופן שיאפשר לה לממש את העצמיות שלה, את האני האותנטי שלה.  יש משהו לצערנו, שאינו שנוי במחלוקת על פי הספרות הרפואית: הטיפול בהפרעת אישיות גבולית הוא קשה, ממושך, רצוף במשברים, ולפעמים גם מסוכן.
בעבודה זו אנסה לעקוב מהצד אחר האבחונים השונים למחלה,אגדיר אותה ואביא את המחלוקת, את מה שנהוג לחשוב ואינו נכון כלל. לבסוף אנסה לאתר את שיטת הטיפול המוצלחת ביותר למחלה ואציע דרך התבוננות עליה.
אעשה זאת, כשנועה נמצאת תמיד ברקע, תמיד שזורה בין ההגדרות הקרות של החוקרים והמטפלים. לא יכולתי מלכתחילה להתחקות אחר מחלה כלשהי כשאני נמצא מאחורי מסך המחשב. ניסיתי להגיע אליהן אך לא הצלחתי. במקום זה נפגשתי עם מי שחי אותן יום יום, עם מי שנמצא איתן על הגבול גם ברגע זה.