סימנריון בחינוך
מוסד לימוד | מכללת אורנים |
סוג העבודה | עבודת סמינריון |
מקצוע | חינוך |
מילות מפתח | טיפוח מנהיגות חיובית באמצעות הוראה לילד בעל ADHD |
שנת הגשה | 2006 |
מספר מילים | 6362 |
מספר מקורות | 12 |
תקציר העבודה
מבוא
מחקר זה בוחן את הזיקה בין טיפוח מנהיגות חיובית בכיתה לבין שיפור האקלים החברתי בה.
שאלת המחקר נולדה בעקבות הערכת המצב בכיתה ואיתור תופעת המנהיגות השלילית בה. במחקר זה אתמקד בתלמיד בעל ADHD בעל לקויות הלמידה והפרעות קשב וריכוז אך יחד עם זאת הוא ניחן בכושר מנהיגות. בעבודה זו אציג את הגדרת ADHD תסמינה והשלכותיה, באמצעות כך נוכל להכיר ולהבין את הנחקר במחקר זה. מנהיגות היא אחת התופעות הבולטות ביותר בחקר קבוצות. חוקרים רבים חקרו תופעה זו והרחיבו את התורה העוסקת בתחום זה. הספרות המקצועית בתחום זה עשירה מאד ועוסקת בשאלות סביב הגדרת המושג, סוגי מנהיגים, ומצבים להיווצרות מנהיגים. אולם, חקר המנהיגות הבלתי פורמאלית בכיתה מצומצמים למדי.
מתוך האמונה כי כוחה של המנהיגות הבלתי פורמאלית בכיתה הוא רב, החלטתי לטפח את כישורי המנהיגות הטבועים בנחקר ולרתום אותם לצרכי תהליכי ההוראה- למידה. ניתוב דפוסי המנהיגות השליליים לאפיקים חיוביים יותר עשוי להניב תלמידים אחראיים ואכפתיים המסוגלים להסתגל לשינויים ולקבל הכרעות. בהמלצת הספרות המקצועית בנושא, תכננתי פעילויות בהן ניתן קול משמעותי לתלמידים שניחנו בכישורי המנהיגות תוך ניצולם לצרכי הכיתה. פעילויות המחקר נערכו במסגרת הוראת חג פורים. הציר המארגן בהוראת חג הפורים היה המושג "מנהיגות" ואופן ביטויו בדמויות מגילת אסתר. דרך העיסוק בנושא המנהיגות קיוויתי ליצור תהליך של העברה בו הלומדים יישמו למידותיהם ויפיקו למידות באשר לדפוסי התנהגותם.