תורת המוסר סיכומי שיעור

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , , , , , ,
שנת הגשה 2006
מספר מילים 13084

תקציר העבודה

תורות מוסר אריסטוטלוס. 2
ג'ון סטיוארט מיל. 6
קאנט. 12
תומס הובס. 17
ג'ון לוק. 20 ז'אן ז'ק רוסו 23
ג'ון רולס.
5 נוזיק. 30 ניטשה. 32
פשעים ועבירות קלות. 33
חזרה. 35
אריסטוטלוס חי ביוון הקדומה בשנים 322-384
לפנה"ס. נולד בחבל מקדוניה, בעיר סטגירה, למשפחה ממעמד בינוני. אביו היה הרופא של מלך מקדוניה. בגיל 17 הוא הלך ללמוד באתונה, באקדמיה של אפלטון. נחשב לאחד משלושת הפילוסופים היווניים יחד עם סוקרטס ואפלטון. אריסטו נמצא באקדמיה עד גיל 37, ואז אפלטון נפטר ואריסטו עוזב את אתונה. הוא חי כמה שנים בתורכיה ועובד אצל המלך כיועץ וכמרצה, ולאחר מכן חוזר לחצר המלוכה של מקדוניה, והופך למורה הםרטי של אלכסנדר מוקדון. הוא היה המורה של אלכסנדר כ-10 שנים, ולאחר מכן חוזר לאתונה ומייסד אקדמיה משלו שמתחרה בזו של אפלטון (בגיל 50), שם האקדמיה החדשה הוא ליקיאון. שם הוא היה 10 שנים נוספות, לימד תלמידים, וכתב הרבה ספרים. בשנת חייו האחרונה הוא נאלץ לעזוב את אתונה כי מת אלכסנדר מוקדון, והוא מוגלה בהיותו מוקדוני (היו רגשות אנטי מוקדונים באתונה). הוא חוזר למקדוניה ונפטר שם בגיל 62. עובדת היותו בן של רופא מחברת אותו גם למדעי הטבע. בהיותו מורו של אלכסנדר, עמדו לרשותו משאבים, והוא עסק במחקר בביולוגיה, אריסטו כתב כמעט על כל תחום ידע אנושי.כתב על פיסיקה ואסטרונומיה , לוגיקה, תורת הספרות- פואטיקה (יסודות הדרמה), אתיקה (תורת המוסר), רטוריקה ותורת המדינה.הכתבים של אריסטו אבדו במערב עם שקיעת האימפריה הרומית. הוא לא היה ידוע אז.  הוא הגיע למערב דרך המוסלמים ומסעי הצלב שכן הכירו אותו, ודרכם הגיעו הכתבים גם לספרד וליהודים (רמב"ם). הוא נכנס לתרבות המערבית ע"י תומס אקווינס שהיה אחד מהאפיפיורים, ומאמף חלק מתורתו של אריסטו.
אקווינס הופך את אריסטו למעין קדוש, ותורתו הופכת לאחד מיסודות הנצרות, ומכאן השפעתו על התרבות הנוצרית. לכתבים שלו יש היסטוריה מעניינת, היו לו כתבים חיצוניים- כאלו שהוא הוציא לאור ופירסם. אף אחד מאילו לא שרד, מה שכן שרד זה ההרצאות שלו. לכן הדברים כתובים בסגנון של הרצאה. ההרצאות בעניין אתיקה השתמרו בספר שנקרא "האתיקה הניקומאכית" ע"ש בנו ניקומאכוס.
תלמידיו של אריסטו היו ממעמד בינוני גבוה, בעלי אזרחות יוונית, צעירים בגילם, גברים כולם. הם הגיעו לקבל השכלה וחינוך לחיים. התפיסה של הלימודים היא רחבה מאשר של האונ' היום, מדובר בדבר מקיף יותר, בסיס לחיים הטובים וליכולת של אדם לחיות חיים טובים כאזרח, אדם בעל משפחה, בעל מקצוע, סוג של הדרכה לחיים, ולא רק למטרות אקדמיות.
שני משפטים ראשונים מתוך ה:אתיקה הניקומאכית:
"כל עיסוק ואומנות ועשייה חזקה עליהם שהם שואפים למשהו טוב".
"בצדק הגדירו איפוא את הטוב כאותו דבר אליו שואף הכל".
–         –