חופש מול משמעת בחינוך

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , ,
שנת הגשה 2006
מספר מילים 7911
מספר מקורות 20

תקציר העבודה

"חופש מול משמעת" בחינוך תוכן העניינים       מבוא ………….…………………………………………………………2-3
פרק א' ההתנהגות התוקפנית כתגובה לחוסר משמעת……………………..4-10 פרק ב' בעיית המשמעת ודרכי ההתערבות …………………….…………11-16
פרק ג' חופש מול משמעת………………………………………………..17-21
פרק ד' מחקר פעולה – הכתה המכה – (כתה ה')…………………………..22-29
תוצאות ומסקנות מקצועיות……………………………………………..30-31
התייחסות אישית לתהליך שעברתי……………………………………..32-33
סיכום……………………………………………………..……………34-36
ביבליוגרפיה…………………………………………..……………….38-39
מבוא
א. רקע
כללי במשך כל שנות עבודתו החינוכית של המורה עם ילדים בתפקידים שונים, מחפש הוא את השביל הדק העובר בין חופש ומשמעת. נטייה זו אף שהיא בלתי מודעת, הופכת במרוצת השנים לנושא המרכזי בעבודת המורה.
מניסיוני הקצר בעבודתי עם ילדים בגיל ביה"ס היסודי, הייתי לא אחת עדה למשמעת נוקשה מגבילה ומאיימת ומצד אחר חופש פראי וחוסר רסן.
התלבטויות אלה שמקננים בי מקננות אצל חברותי המורות הותיקות ביתר עוצמה.
בכל דור ודור, אך במיוחד בתקופתנו, תקופה של מבוכה ותעייה בה מחפשים בני-אדם את ערכי האמת ואת המשמעות לחייהם – החינוך מקבל יתר תוקף.
חיוך בעולם נבוך, בעולם שהגיע להישגים נפלאים בתחום המדע והטכנולוגיה, ולהישגים בתחום החברתי, מצטיין באיבוד אמות מידה והגיון. כולם התרגלו לרע. אין הוא דוחה ומרתיע וישנה הרגשה של תוהו ובוהו. 1
ודווקא כאן, בנקודה זאת, אנו המורים חייבים לשאול את עצמנו, לבחון ולבדוק מחדש את שתי המילים – חופש מול משמעת.
כמורים, מוטלת עלינו החובה לשפר אצל תלמידינו תהליכים התפתחותיים כשרים כמו עצמאות, אוריינטציה תפקודית, הסתגלות חברתית והישגים לימודיים וכל זאת תוך שילוב פעולה והפריה הדדית של חופש ומשמעת.2
על כן מצאתי לנכון לדון בנושא חשוב זה, במסגרת הלימוד של "מחקר פעולה".