מחקר פעולה בחינוך

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , , ,
שנת הגשה 2021
מספר מילים 12832
מספר מקורות 10

תקציר העבודה

הקדמה
שמי אופיר קליש, סטודנטית שנה ד', במסלול חינוך מיוחד רב גילי ומקרא יסודי, במכללת לוינסקי לחינוך. במסגרת שנת הסטאז' חינכתי כיתה ה' בבית ספר יסודי רגיל.
מהשנה הראשונה בלימודי ההוראה במסלול המשלב התנסויות במגוון אוכלוסיות אני מאמינה בשילוב והכלה של תלמידים עם צרכים מיוחדים בכיתות הרגילות.
ראשית, לדעתי כל תלמיד עם כל לקות המאפשרת זאת, חייב להשתלב בחינוך רגיל. אני חושבת שהדבר מעמיד את אותם תלמידים בפני אתגרים והמון הפתעות שלא היו משיגים אותם, או לא היו נפגשים איתם במסגרות החינוך המיוחד.
שנית, עניין נוסף המקשה על שילובם של התלמידים הוא נושא הידע של המחנכות בכיתות משולבות. המחנכות כיום אשר מלמדות בכיתות רגילות, מחויבת לעבור השתלמות לפי דעתי כסטודנטית משלבת, על מנת להכיר את התלמידים המשולבים לעומק. ברוב המקרים ידע המחנכות לעיתים לוקה בחסר ולכן אין להן אפשרות לתת סיוע לתלמידים המשולבים.
כתוצאה מכך בעבודת המחקר הנוכחית בחרתי להתייחס לדרכים שעליי לשנות בגישתי ובדרכי הוראתי, על מנת להתאים את עצמי לתלמידת השילוב בכיתתי כדי שאוכל לסייע ולקדם אותה הן בפן האישי והן בפן החברתי.

תוכן עניינים
הקדמה 1
מבוא 3
שלב ראשון 4
א. מה מטריד אותי 4
ב. סקירת ספרות 5
שילוב והכלה 5
מודלים של שילוב 6
עמדות מורים כלפי שילוב 7
תלמידים ממוצא אתיופי במערכת החינוך בישראל 10
היבטים מעשיים לשיפור מעמדו של הילד בכיתת השילוב 11
דרכים לביצוע השילוב 11
ג. מסגרת וסביבת המחקר 12
ד. מתודולוגיה 13
סוגת המחקר-מחקר עצמי שיתופי: 13
2. משתתפי המחקר 14
3. כלי המחקר 14
4. אופן ניתוח הנתונים – ניתוח תוכן וזיהוי תמות מרכזיות. 14
5. תקפות 15
6. אתיקה 15
ה. ההליך המחקרי 15
שלב שני 18
א. תכנית ההתערבות 18
ב. תוצאות 20
עמדת המורה כלפי שילוב 20
שילוב חברתי-לימודי 21
אופי הכיתה 22
ג. ניתוח ודיון בתוצאות 24
סיכום ומסקנות 26
סיכום רפלקטיבי של תהליך המחקר 27
רשימת מקורות 28
נספחים 29

מבוא
במסגרת עבודת המחקר העצמי שלי בחרתי לעסוק בשינוי דרכי הוראתי כדי לקדם את נושא השילוב החברתי של תלמידים ליקויי הלמידה בכיתה הרגילה. בחרתי בנושא זה כיוון שמתוך עבודתי כמחנכת בשנת סטאז', נתקלתי בקשיים בהשתלבות חברתית של תלמידת כיתתי לקוית למידה בכיתה הרגילה, כמו: דחייה חברתית, הדבקת תוויות שליליות על אותה ילדה, יחס מפלה מצד המורים והתלמידים, בידוד חברתי בכיתה ובשעות הפנאי.
במסגרת עבודתי כמחנכת בשנת קורנה נוכחתי לראות עד כמה חשוב, חיוני והכרחי מעמדו החברתי של כל ילד בכלל ולקוי הלמידה בפרט, בעיני עצמו והסביבה הסובבת אותו, וכמה חשובה דרך ההתמודדות והמעורבות של המורים והתלמידים בכיתה, להצלחתם ולקידומם של הילדים ליקויי הלמידה בכיתה הרגילה, אשר נתקלים בקשיי הסתגלות יום יומיים.
בעבודתי אתמקד בשינוי דרכי פעולה וגישה אשר ייבחנו את הקשר בין קשיי ילדת לקוית הלמידה ומידת הצלחתה בשילוב החברתי והלימודי בקבוצת השווים.
החשיבות של מסעי האישי הינה להביא לשילוב ילדים בעלי צרכים מיוחדים במערכת החינוך הרגילה אשר זוכה לתשומת לב גוברת בשנים האחרונות ולהראות כי דבר זה הינו בר ביצוע ואינו מחייב את שינוי המערך הכולל של ביה"ס תוך הטמעת הילדים במסגרת כיתתית רגילה, אלא שינויים בגישת המורה ודרכי הוראתו.
נקודת ההנחה היא שביטול ההפרדה והשילוב המלא בכיתה הרגילה הם זכות ולא פריבילגיה. ואכן בשנים האחרונות ניתן לראות שקיימת מודעות רבה לנושא הילד לקוי הלמידה, יחד עם זאת מורים רבים אשר נתקלים בילד לקוי הלמידה עדיין מתקשים בהתמודדות היום יומית עמו. קשייו של הילד באים לידי ביטוי בתחומים שונים והשלכותיהם על הכישורים החברתיים של הילד בכיתת שילוב בולטת למדי. הילד לקוי הלמידה זקוק לתמיכה מלאה מצד מוריו וקבוצת השווים שבסביבתו. כדי שיחוש מקובל ואהוד בחברת בני גילו. שלבי הסיוע הכרחיים ומועילים. על מנת שהשילוב יצליח על המורה המתעד ללמד בחינוך המיוחד לקבל הכשרה ולהגיע מצויד בידע, בכלים ובמיומנויות הדרושים לעבודתו בכתה המשולבת.
כדי לענות על שאלת המחקר כפי שנגזרה מנושא המחקר היא; מה אוכל לעשות לשנות בדרכי הוראתי כדי לתרום לשילוב התלמידה לקויות הלמידה על תחושת השייכות שלה בקבוצת השווים? נכתב יומן רפלקטיבי תיעודי אשר בו נכתבו אירועים שונים שהתרחשו במהלך השנה בקשר שלי עם התלמידה ובקשר עם כלל התלמידים כדי להעלות את תחושת השתייכותה לכיתה. את האירועים ביומן ניתחתי דרך ניתוח תוכן לפי תמות כאשר התמות שעלו הן – עמדת מורים כלפי שילוב, שילוב לימודי-חברתי, אופי הכיתה. דרך התמות הראיתי כיצד שיניתי את גישתי והתאמתי את דרכי הוראתי כדי לשפר את תחושת השייכות של תלמידתי.
השלב השני הוא ליצור תוכנית התערבות. לידי כך נערכה סקירת ספרות שבחנה את הידוע בספרות על החינוך המשלב, עמדות המורים והאופן בו תחושת השייכות של התלמידים המשולבים מושפע מכך. אבחן את מקורות הספרות והמסקנות שאליהם הגיעו המחברים השונים ואתייחס בהתאמה לתוצאות המחקריות שלי והמסקנות אשר התקבלו במחקר. ולבסוף אנסה להוכיח שדרך הראייה השונה של אתגר לעומת קושי היא הבסיס להתחלת השינוי במערכת החינוך כולה.