מבוא לשיווק - ענף המים המינרלים בישראל

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , , , , , ,
שנת הגשה 2004
מספר מילים 3140
מספר מקורות 7

תקציר העבודה

מבוא לשיווק – תרגיל בקבוצות ענף המים המינרלים בישראל מגישים :
שאלה 1
שוק המים המינרלים בישראל שוק המים המינרלים הוא אחד השווקים הדינאמיים ביותר בתחום המזון והמשקאות בארץ.
עם עליית המודעות הצרכנים לכל נושא מוצרי הבריאות והטבע וחשיפות הולכות ונשנות מצד התקשורת לכל אשר קשור לאיכות המים הירודה של ישראל, שוק המים המינרלים נמצא בקצב צמיחה מתמיד.
נתחי שוק החברה הראשונה בארץ אשר התחילה לפעול התחום המים המינרלים היא מי עדן, מי עדן התחילה את פעילותה בשנות השמונים ועד היום הצליחה לשמור על מעמדה כמובילה בתחום זה עם נתח שוק של 35%, אך נראה כי זה רק עניין של זמן עד שיתר המתחרות בענף ישתוו לה או יעברו אותה.
יתר המתחרות העיקריות בענף המים המינרלים הן : נביעות אשר חולשת על 24% משוק זה, עין גדי עם
1 2% משוק זה, וסאן בנדטו עם 9% מנתח שוק המים המינרלים.
יתרת נתח השוק מתחלק עם חברות כגון סופר-פארם (עם המותג לייף) , קו-אופ ועוד מספר חברות אשר אינן וותיקות בענף. (הנתונים כפי שפורסמו בעיתון מעריב) מחירים מחירי המים המינרלים בארץ נמצאים במגמת ירידה וזאת בשל התרחבות שוק המים המינרלים וכתוצאה מכך כניסתם של חברות נוספות לשוק. בעקבות כך נוצרת תחרות בין החברות אשר אחת מתוצאותיה היא הורדת מחירים באפון מגמתי. עם זאת ישנם הסבורים כי מחירי המים המינרלים עדין גבוהים ואינם מוצדקים.
בגלל התחרותיות בענף והקושי בבידול המוצרים, ישנו דמיון רב במחיריהם.
את בקבוקי ה-500 מ"ל ניתן להשיג ב- 2.5 ₪ ועד ל-3 ₪ במרבית החברות.
ישנם מספר חברות כגון מי עדן ונביעות אשר מייצרות בקבוקים בנפחים של 750 מ"ל וגם מחירי אלו נעים בסביבות ה-3 ₪.
מחיר בקבוק
1 .5 ליטר גם יעלה כ-3 ₪ במרבית מן החברות.
מחירי מארז 6
בקבוקים ינועו בין 13 ₪ ל- 14 ₪ .
וכאשר מדובר במים מינרלים מוגזים ישנה תוספת של 1 ₪ אצל רוב החברות.
(המחירים מתייחסים למחירים ברשתות המזון) מותגים שוק המים המינרלים מאופיין בקושי ליצור בידול בין מוצריהם של החברות ולכן במרבית מן המותגים הקיימים כיום אנו נמצא את שם החברה כאשר ההבדל בין מותג למותג הוא בעצם פלח השוק אליו הוא מיועד.
לשוק המיועד לצריכה אישית אנו נמצא את הבקבוקים של 0.5 ליטר של עין-גדי נביעות ומי עדן אשר אינם מאופיינים בשם כלשהו פרט לתיאור הבקבוק – '0.5 ליטר'.
בשוק הספורטיבי, אנו נמצא מותגים כגון 'נביעות TOGO', 'עין גדי ספורט' ו-'מי עדן' כאשר ההבדל בין פלח שוק זה לבין פלח השוק האישי הוא פקק הבקבוק וכן בקבוקים בנפחים שבין
5 0 מ"ל ל-750 מ"ל.
בשוק המשפחתי, שהוא בעצם השוק העיקרי של ענף המים המינרלים בארץ, אנו נמצא את המותגים של כל חברות המים המינרלים הפועלות בארץ, כולם מאופיינים בשמות כגון '1.5 ליטר', '2 ליטר' ו-'שישייה', 'שמיניה' כמו כן ניתן למצוא את המותגים 'מי עדן מוגז' ו-'סאן בנדטו מוגז' אשר מנסות חברות אלו להחדיר לפלח שוק זה.
בפלח השוק היוקרתי, שוב נמצא את השחקניות הגדולות בלבד, עם מותגיהם 'מי עדן' 'מי עדן מוגז' ו-'נביעות', 'נביעות מוגז', כל הבקבוקים בקטגוריה זו הינם בקבוקי זכוכית בנפחים מעל 1 ליטר.
שינויים בצריכה –