סמניריון, פעילות אנדרוגנית בצבוע הנקוד

תקציר העבודה

                                                 תוכן עניינים מבוא .3
צבוע נקוד "Crocuta crocuta" : טקסונומיה  ופרטים מזהים .4.
באשר לחשיבותו של דירוג חברתי (Rank) –6.
חשיפת עובר צבוע לאנדרוגנים- הורשה אפיגנטית .7.
מאזן הורמונאלי בצבוע הנקוד – האמת בשטח -8.
עוברי ציפורים נחשפים גם הם למנות אנדרוגנים ..9
.  תרומתו של דרג חברתי לרמת האנדרוגן האמהי המועבר לעובר בזמן הריון –..13.
ההשפעה האנדרוגנית במוח הצבוע : 'זיכור' ההיפותלמוס -.16.
טיפול נקבות וזכרים באנטי-אנדרוגנים 19.
סיכום ודיון -22.
                                                             מבוא
עבודה זו מטרתה לדון במספר אנומליות הנצפות במערכות הפיזיולוגיות וההתנהגותיות בקרב פרטי הצבוע הנקוד  (Crocuta crocuta) , כאשר במרכזן עומדות תופעת ה'זיכור' במערכת המין הנקבית ודרך ההורשה הפנוטיפית לצאצאיהן בדרך שאינה גנטית.
חלק מן ההבדלים הקשורים בחיי הצבוע הנקוד לבין אלו של שאר היונקים ניתנים לזיהוי כבר לאחר צפייה ראשונית פשוטה בלהקה אופיינית.
נקבת הצבוע הינה גדולה יותר מן הזכר , חזקה ואגרסיבית ממנו , וכן היא שלטת עליו חברתית.
בטבע המוכר לנו, מעטים הם המינים החיים בלהקה בהם הנקבה היא המין הדומיננטי. עדויות למצב זה ניתן למצוא לעיתים נדירות, דוגמת הלמורים(1) על משפחותיהן השונות , אך הצפי הבסיסי באוכלוסיות יונקים יהיה למצוא דומיננטיות זכרית.
סלקציה תוך זוויגית ברוב המינים תוביל לדי-מורפיות  מינית , כזו שתביא את הזכר לממדי גוף גדולים וחזקים מזה של הנקבה שכן לרוב עליהם להלחם בינהם על משאבים ועל הנקבות.
אותה סלקציה מעצבת את הזכרים לא רק פיזית אלא גם מנטאלית והם נוטים להיות המין התוקפני והאגרסיבי יותר. כך שבמרבית המקרים , עימות בין זכר לנקבה יביא לניצחונו של הראשון.
לא כך הם פני הדברים באוכלוסיות צבועים .
אבולוציה בת אלפי שנים בקרב אוכלוסיות צבועים הביאו את הנקבה למצב יוצא דופן של 'זיכור' (masculinization) ,קרי שיווי תכונות זכריות ,אשר כתוצאה ממנו היא כאמור המין האגרסיבי והדומיננטי מבין השניים .
תוצר נראה לעין של תהליך הזיכור הוא השינוי המיוחד שעברה מערכת המין הנקבית עד למצב שבו לעיתים לא ניתן להבחין חיצונית בינה לבין זו הזכרית, תופעה יחודית ובלעדית למין זה.
במהלך עבודתי אנסה לדון במנגנון המוביל לשינויים אלו תוך בחינת היתרונות האפשריים המושגים ע"י בעל החיים מכך.
בעיקר יבדק הקשר בין התהליכים הנ"ל לבין חשיפת פרט להורמוני מין זכריים (אנדרוגנים) בתקופת ההתפתחות כעובר (Embryogenesis).
בנוסף אנסה לנתח מספר מאמרים על פיהם חשיפת העובר לאנדרוגנים מאפשר הורשה מטרנלית מנקבת הצבוע לצאצאיה בדרך שאינה גנטית (הורשה אפיגנטית) , כזו אשר תאפשר לגוריה להיות בעלי דרג חברתי גבוה יחסית , בהתאם לדרג ( (Rankבו נמצאת אמו.
תקוותי היא שאצליח לשפוך מעט אור על מספר תופעות אלו בקרב נקבת הצבוע הנקוד , אשר מרביתן אינן מוסברות באופן חד משמעי אלא תיאורטי בלבד.