ניהול התפעול

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , , , , ,
שנת הגשה 2007
מספר מילים 3281
מספר מקורות 6

תקציר העבודה

בית הספר למנהל עסקים מבוא לניהול התפעול חברת פקטורי בע"מ                                            העבודה מוגשת כחלק מהדרישות לתואר B.A  במנהל עסקים תוכן עניינים

1 .      מבוא                                                                    
1 .1     חשיבות הנושא הנחקר                                                                                             3
1 .2     פרופיל הארגון                                                                                                       4
1 .3     מוצרי הליבה בארגון                                                                                             5
1 .4     תהליכי תפעול עיקריים                                                                                          5
1 .5     הבעיה התפעולית בארגון                                                                                          5                                                      
2 .      ניהול חומרים
2 .1    חשיבות ניהול החומרים לארגון                                                                               6
2 .2    שלבים עיקריים בניהול החומרים                                                                            7
2 .3    הקשר בין הפירמה לספקים                                                                                                   7
2 .4    המודל הקלאסי של ניהול מלאי-נפח (Economic Order Quantity)                              7

3 .      ניהול מלאי-נפח מוצע:
3.1    מדיניות ABC                                                                                                       9
3 .2    מודל MRP                                                                                                           10
3 .3    מודל ERP                                                                                                           11

4 .      יחסי גומלין רכש מכירות:
4.1    חיזוי מכירות – תפיסה עיקרית                                                                               12
4 .2    שיטת דלפי – שלבים                                                                                              13
5.       תקן ISO 9000 :
5.1     תפיסה עיקרית                                                                                                     14
5.2     יישום בארגון                                                                                                       15        
6 .      סיכום מסקנות והמלצות                                                                                        16
7.      ביבליוגרפיה                                                                                                         18

1 .מבוא

1 .1    חשיבות הנושא הנחקר :
מקובל לשייך את ראשית התפתחות נושא התפעול לתקופת המהפכה התעשייתית .
התפעול בהגדרתו עוסק בתכנון ובקרה של התהליכים הדרושים ע"מ להפוך תשומות לתפוקות בדרך היעילה ביותר לארגון .
עפ"י  WILD(2002) , עמ' 6:
“Operations management is concerned with the design and the operation of systems for Manufacture, transport, supply or service" ראשית התפתחות התפעול עוד בשנת 1776 , שקבע אדם סמית את "עקרון חלוקת העבודה" , שהביא להגברת פריון העובדים ולהוזלת שכר העבודה .
אך מקובל לייחס לפרדריק טיילור (1856-1915) , את ראשית הפיתוח של ניהול התפעול כ"ניהול מדעי" .
טיילור הבין ששיפור יעלות הייצור ותפוקת העובד , תביא לרווח גם לעובדים וגם למעסיק . טיילור עודד פיתוח של טכניקות למדידת עובדים , שיטות עבודה יעילות , קביעת תפוקות .
עם השנים , ע"י מחקרים שונים שנעשו , הובן , עפ"י ה"גישה הסוציוטכנית" , שמייחסת חשיבות גם לגורם האנושי וגם לטכנולוגיה , שתפוקת הארגון הינה פונקציה של סוג הארגון , המבנה הארגוני , סוג העובדים והטכנולוגיה.
שלב נוסף בפיתוח ניהול התפעול ארע בשנות השמונים , כאשר המפעלים היפנים , הוציאו לשוק מוצרים שאינם רק זולים יותר , אלא אייכותיים יותר מן המתחרים , וזה בעלויות נמוכות בהרבה משל האמריקאים .
אחת הסיבות לכך היא שיטת ה JIT- JUST IN TIME  , בה נקטו היפנים . שיטה זו שואפת למנוע בזבוזים מיותרים בארגון , בין השאר למנוע אחזקת מלאי מיותר , אלא רק את הנחוץ עפ"י הדרישה הקיימת.
בתחילת שנות התשעים התפתחה גם שיטת ה TQM – TOTAL QUALITY MANAGEMENT  , שבין המטיפים להכנסת השיטה לארגונים היו , deming , juran , cosby  . שיטה זו מוגדרת כמחויבות ארגונית לשיפור מתמיד של ביצועים כדי לספק את צרכי הלקוחות . חברות רבות אימצו שיטה זו.
אפשר לומר שניהול התפעול רלוונטי לכל הפונקציות בארגון , שכן בכל פונקציה יש מוצרתהליךמשאב מסוים עם נגיעה לתפעול בארגון , לכן התפעול מיושם עוד משלב המכירה של המוצר (Clemen,
1 991), דרך שרשרת האספקה עד ללקוח , עם קשר מסוים בין כל פונקציה אחת לשניה .