ניהול התפעול
מוסד לימוד | שלוחת דרבי בישראל |
מקצוע | מנהל עסקים וניהול |
מילות מפתח | ABC, ERP, ISO 9000, MRP, ניהול התפעול, ניהול חומרים, רכש מכירות |
שנת הגשה | 2007 |
מספר מילים | 3281 |
מספר מקורות | 6 |
תקציר העבודה
בית הספר למנהל עסקים מבוא לניהול התפעול חברת פקטורי בע"מ העבודה מוגשת כחלק מהדרישות לתואר B.A במנהל עסקים תוכן עניינים
1 . מבוא
1 .1 חשיבות הנושא הנחקר 3
1 .2 פרופיל הארגון 4
1 .3 מוצרי הליבה בארגון 5
1 .4 תהליכי תפעול עיקריים 5
1 .5 הבעיה התפעולית בארגון 5
2 . ניהול חומרים
2 .1 חשיבות ניהול החומרים לארגון 6
2 .2 שלבים עיקריים בניהול החומרים 7
2 .3 הקשר בין הפירמה לספקים 7
2 .4 המודל הקלאסי של ניהול מלאי-נפח (Economic Order Quantity) 7
3 . ניהול מלאי-נפח מוצע:
3.1 מדיניות ABC 9
3 .2 מודל MRP 10
3 .3 מודל ERP 11
4 . יחסי גומלין רכש מכירות:
4.1 חיזוי מכירות – תפיסה עיקרית 12
4 .2 שיטת דלפי – שלבים 13
5. תקן ISO 9000 :
5.1 תפיסה עיקרית 14
5.2 יישום בארגון 15
6 . סיכום מסקנות והמלצות 16
7. ביבליוגרפיה 18
1 .מבוא
1 .1 חשיבות הנושא הנחקר :
מקובל לשייך את ראשית התפתחות נושא התפעול לתקופת המהפכה התעשייתית .
התפעול בהגדרתו עוסק בתכנון ובקרה של התהליכים הדרושים ע"מ להפוך תשומות לתפוקות בדרך היעילה ביותר לארגון .
עפ"י WILD(2002) , עמ' 6:
“Operations management is concerned with the design and the operation of systems for Manufacture, transport, supply or service" ראשית התפתחות התפעול עוד בשנת 1776 , שקבע אדם סמית את "עקרון חלוקת העבודה" , שהביא להגברת פריון העובדים ולהוזלת שכר העבודה .
אך מקובל לייחס לפרדריק טיילור (1856-1915) , את ראשית הפיתוח של ניהול התפעול כ"ניהול מדעי" .
טיילור הבין ששיפור יעלות הייצור ותפוקת העובד , תביא לרווח גם לעובדים וגם למעסיק . טיילור עודד פיתוח של טכניקות למדידת עובדים , שיטות עבודה יעילות , קביעת תפוקות .
עם השנים , ע"י מחקרים שונים שנעשו , הובן , עפ"י ה"גישה הסוציוטכנית" , שמייחסת חשיבות גם לגורם האנושי וגם לטכנולוגיה , שתפוקת הארגון הינה פונקציה של סוג הארגון , המבנה הארגוני , סוג העובדים והטכנולוגיה.
שלב נוסף בפיתוח ניהול התפעול ארע בשנות השמונים , כאשר המפעלים היפנים , הוציאו לשוק מוצרים שאינם רק זולים יותר , אלא אייכותיים יותר מן המתחרים , וזה בעלויות נמוכות בהרבה משל האמריקאים .
אחת הסיבות לכך היא שיטת ה JIT- JUST IN TIME , בה נקטו היפנים . שיטה זו שואפת למנוע בזבוזים מיותרים בארגון , בין השאר למנוע אחזקת מלאי מיותר , אלא רק את הנחוץ עפ"י הדרישה הקיימת.
בתחילת שנות התשעים התפתחה גם שיטת ה TQM – TOTAL QUALITY MANAGEMENT , שבין המטיפים להכנסת השיטה לארגונים היו , deming , juran , cosby . שיטה זו מוגדרת כמחויבות ארגונית לשיפור מתמיד של ביצועים כדי לספק את צרכי הלקוחות . חברות רבות אימצו שיטה זו.
אפשר לומר שניהול התפעול רלוונטי לכל הפונקציות בארגון , שכן בכל פונקציה יש מוצרתהליךמשאב מסוים עם נגיעה לתפעול בארגון , לכן התפעול מיושם עוד משלב המכירה של המוצר (Clemen,
1 991), דרך שרשרת האספקה עד ללקוח , עם קשר מסוים בין כל פונקציה אחת לשניה .