ניתוח השיר "החומה" על פי משנתם של מרקס וובר

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , , , , , , , , ,
שנת הגשה 2006
מספר מילים 9551
מספר מקורות 13

תקציר העבודה

בעבודה זו ביקשתי לבחון ולנתח בצורה אנליטית, מעמיקה ויסודית את שירם של להקת ה"פינק פלויד"-" ANOTHER BRICK IN THE WALL". יצירה זו, כפי שיוסבר בהמשכה של העבודה, הוותה המנון מוסיקלי וכמעט בבחינת דת למליוני אנשים ברחבי העולם ושיקפה,מבחינתי ,את תמצית ההוויה המרקסיסטית בדמותו של הרוק'נרול.
אפס, עבודה זו אינה ניזונה אך ורק מאושיות החשיבה המרקסיסטית אלא, כפי שניתוח אנליטי מעמיק ראוי להיות, שימשה לי ההגות הובריאנית כממשק מאתגר אינטלקטואלית להגות המרקסיסטית, הן בבחינת ה"מציאות" המדעית, הן בבחינת ייצוגיה ומושאיה, נקודות הדמיון והשוני וכן אספקלריה למעמדה של החברה משתי נקודות מבט. על ידי הנגדת הגישות מצאתי לא אחת בעיות מתודולוגיות ואפיסטמולוגיות, כאשר עצם ההנגדה אפשרה לתת פתרון הולם לבעיות אלו.
כפי שצויין, העבודה התבססה על ניתוחו של השיר דלעיל מתוך ראית דואלית מאפיונן של שתי הגישות: הגישה הובריאנית (פוזיטיביזם)                              הגישה המרקסיסטית (ריאליזם).
שאלת המחקר הנובעת מכך,  הינה כדלקמן: כיצד ניתן לאפיין את ההיגיון המדעי כגורם מסביר העומד מאחורי שתי הגישות בניתוח השיר ומי מהן מצליחה להוות כלי מסביר ומתאים יותר להבנת ההיגיון עליו מושתת המציאות המוצגת בשיר מבחינה אפיסטמולוגית ואונטולוגית?
השערות המחקר, הנובעות משאלת המחקר:
1) אם ההיגיון בביצוע הניתוח לשיר שואף להיות "הגיון מדעי", אזי תיטיב התיאוריה המרקסיסטית לנתחו ולהוות נקודה משיקה לניתוח המדעי.
2) ככל שהמושגים המובנים בשיר מאופיינים בדיאלקטיקה רבה יותר- כך תיטיב התיאוריה המרקסיסטית להוות גורם מסביר טוב יותר להבניית המציאות המוצגת בשיר.
מענה על שאלת המחקר כמו גם על השערות המחקר תבחן על בסיס הטקסט המילולי של  שירם המדובר של להקת הפינק-פלויד, תנותח באמצעות טקסטים מדעיים המסבירים את הגותם של ההוגים ובהם יתבצע קישור אודות הפרשנות המיוחסת למילות השיר, על סמך גישות אלו.