ניהול מערכת מידע : יכולות ה-E-business בהתייחס לחברת "רמות – חברה לחקלאות ולאספקה חקלאית בע"מ "

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , ,
שנת הגשה 2004
מספר מילים 6633
מספר מקורות 10

תקציר העבודה

תקציר ארגונים עסקיים קיימים בכדי לייצר כסף. כל פעולותיהם ( או לפחות הרוב המכריע שלהן) , מכוונות לכך, שהארגון יצליח לייצר יותר ויותר כסף.
בכדי להצליח לייצר כסף נדרשים ארגונים להשקיע כסף , השקעה בשני תחומים עיקריים:
השקעות – הכסף אשר הארגון משתמש בו בכדי להפוך אותו להכנסות ( כגון: ציוד, הכשרת עובדים , מלאים וכדומה).
הוצאות תפעול – הכסף אשר הארגון משתמש בו בכדי להפוך את ההשקעה להכנסות.
באופן טבעי , כאשר הארגון מחליט להשקיע כסף כחלק מהתהליך האמור לשפר את יכולתו לייצר כסף , נבחנת ההשקעה במונחים כלכליים ובמיוחד בהחזר על ההשקעה.
כשמנהל מעוניין לרכוש מכונה חדשה לרצפת הייצור הוא יבדוק את ההחזר על ההשקעה, כשהוא מעוניין לרכוש מערכת שינוע , הוא יבדוק את ההחזר על ההשקעה , וכך לגבי כל השקעה משמעותית. בחינה זו הגיונית מאוד לאור ההבנה של מטרות הארגון.
ההשקעות במערכות IT בכלל וב- e-business בפרט, הן השקעות משמעותיות מאוד בארגון. הן מייצגות השקעה גדולה מאוד של כסף ברכישת והטמעת הטכנולוגיה ( תוכנה וחומרה) והשקעה גדולה לא פחות בהטמעה ( הן במונחי כסף לגורם מטמיע והן במונחי זמן פנימי המושקע בתהליך).
למרות זאת, באופן די תמוה, מוותרים מנהלים רבים בארגונים על ניתוח ההחזר על ההשקעה בכל מה שנוגע למערכות IT , ומסתפקים בהצדקות איכותיות של ההשקעה.
אין להניח שמנהלים אינם מעוניינים להוכיח את ההחזר על ההשקעה, אולם בשוק זה נוצרה לאורך השנים התחושה שההשקעה ב-IT הכרחית , אך לא ניתן להוכיח את כדאיותה במונחים כמותיים. במאמר שפורסם בשבועון "אנשים ומחשבים" (אפריל, 2002), תחת הכותרת "ה-ERP חוזר לתמונה" מאת יהודה קונפורטס, מצוטט עירא עפרון , מנכ"ל חברת "ניו אפליקום" כאומר "עם זאת אחת הבעיות המשמעותיות בשיווק המערכות היא הקושי לבצע הערכה של התשואה על ההשקעה (ROI) . בארגון רב לאומי עם אלפי משתמשים ומסופים , עשרות מודולים, ביזור נתונים ולפחות 50 תהליכים עסקיים – לא מעשי לערוך ניתוח בעניין החזר ההשקעה על מערכת מידע".
דעתו זו של מר אפרון , אינו שלו בלבד, רוב מוחלט של ספקי פתרונות מערכות המידע בעולם- חי, נושם ומוכר בגישה זו, על פיה הארגון כלקוח חייב לרכוש מערכת מידע , אשר בלעדיה ביצועיו העסקיים יהיה ירודים , אולם לאחר שרכש , אם ביצועיו העסקיים לא השתפרו זו אינה בעיה של מערכת המידע וגם לא של הספק , אלא של הארגון בלבד! לא רק שגישה זו רווחת באמירה , אלא גם במודלים העסקיים של ספקי פתרונות מערכות מידע, על פיהם אתה הלקוח תשלם לי הספק סכום כסף כזה שיבטיח את רווחיותי מן העסקה ואם הצלחת אז הצלחנו ואם נכשלת, אז נכשלת. הסיכון כולו שלך.
בעבודה זו אציג את המורכבות סביב שאלת החזר ההשקעה , הכדאיות , היתרונות והחסרונות בהכנסת מערכות מידע לארגון ( או לבית עסק), תוך התמקדות בסוגיית ה- e – business.
את המודל להתלבטות אציג באמצעות ארגון קיים , חברת "רמות- חברה לחקלאות ואספקה חקלאית בע"מ".
תוכן עניינים
פרק א' – מבוא
עמ' 3
פרק ב' – הצגת הארגון ופלח השוק עמ' 5
פרק ג' – מערכות מידע ו e-business- עמ' 8
פרק ד' – דיון עמ' 17
פרק ה' – סיכום ומסקנות עמ' 19
בביבליוגרפיה עמ' 21
נספח – חברות שהפכו להצלחה אלקטרונית                                        עמ' 22