הדרכה לאוריינות מידע חלק תאורטי

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח
שנת הגשה 2006
מספר מילים 1791
מספר מקורות 10

תקציר העבודה

הפקולטה למידענות הדרכה לאוריינות מידע עבודת בחינה בקורס "אוריינות מידע"
3 5-930-01
אפריל 2006
תוכן עניינים
מבוא 3
פרק א  – הגדרות למושג "אוריינות מידע" -…4
פרק ב' – תיאוריות הלמידה –…5
פרק ג' – בניית תוכנית הדרכה לאוריינות מידע .7
סיכום –..9
ביבליוגרפיה …10 מבוא
   יכולות מידע שמפגין האדם, מרמה בסיסית עד רמת מומחה, הכרוכות באיתור מידע וקריאתו, וכן עיבודו:
ניתוחו, תרגומו, יישומו, שימורו והגדרתו באופן מיומן ומתאים לצרכיו. היכולת לנסח שאלה ולמקדה, למצוא מקורות העשויים לעזור בפתרונה, להעריך את התאמת המקורות, לשלוף מידע רלוונטי מתוכם, לארגן מידע זה מחדש ולהכינו לשימוש עתידי או לצורך הצגתו לאחרים (Doyle
1 994).
 "אוריינות מידע" (information literacy) – יכולת לגשת אל מידע ממגוון רב של מקורות ולהשתמש בו (Doyle 1994).
    על ביה"ס ללמד את כוח העבודה לעתיד, דהיינו התלמידים של היום, את המיומנויות החדשות אשר להן יזדקקו בהמשך חייהם. האדם נדרש היום וכך יידרש גם בעתיד, לחשוב באופן ביקורתי ועצמאי, לדעת להשתמש ביעילות במחשבים ובשאר הטכנולוגיות החדשות, ולדעת כיצד לאחזר מידע ולעשות בו שימוש (Doyle 1994).
    אנשי חינוך צריכים לעודד תלמידים לא רק לחפש את התשובה הנכונה כפי שהיא נראית לו, אלא גם לחפש את התשובות הטובות ביותר מכל המקורות הזמינים (Doyle 1994).
בעבר נקשרו מיומנויות המידע לתחום הספרנות, ומיומנויות הלימוד נקשרו לתחום ההוראה.
כיום יש הסכמה רבה על שימוש כולל במונח "מיומנויות מידע" (Doyle 1994).
     העבודה שלנו תכלול שלושה פרקים. הפרק הראשון יכלול את ההגדרות של אוריינות מידע, פרק שני יתאר את תיאוריות השונות המסבירות למידה, בניהן הגישה הביהביוריסטית, הקוגניטיבית והקונסטרוקטוביסטית. הפרק השלישי יסקור רכיבים שונים אותם יש לקחת בחשבון בבניית תוכנית הדרכה לאוריינות מידע.