סמינריון בהעסקת עובדים ע"י קבלני כח אדם

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח
שנת הגשה 2007
מספר מילים 4970
מספר מקורות 16

תקציר העבודה

תקציר עבודה תופעת עובדי הקבלן בישראל היא תופעה מוכרת וידועה שהפכה בשנים האחרונות מתופעה שולית לאחת מתבניות העבודה הרווחות במשק. חברות כוח אדם החלו דרכן בשנות השמונים כתוצאה מהתחרות הכלכלית הגוברת, פריחתו של השוק הגלובאלי, שינויים טכנולוגיים מרחיקי לכת והצמצום במערכות המכוונות את השוק. כמו בכל שוק תחרותי אחר, גם בתחום זה מתחרות החברות בינן לבין עצמן על הלקוחות השונים, על פלחי שוק שונים ובמיוחד על ה"ספקים" שהם העובדים עצמם. חברות כוח אדם החלו את דרכן בארצות הברית כחברות שסיפקו שירותי כוח אדם משרדי ושמירה, אבל כיום מהווים עובדי חברות אלה נתח גדול משוק העבודה בארץ ובעולם. מעסיקים רבים, ובכללם המדינה, עשו שימוש לרעה בתבנית עבודה זו. החוק בישראל נועד לקדם שוויון הזדמנויות ולמנוע אפליה בין המינים בלבד והוא אינו בא להבטיח שכר שווה עבור עבודה שווה באופן אוניברסאלי. ניתוח החוקים שהתקבלו בכנסת מלמד שמעסיקים רבים יעדיפו להעסיק עובדי חברות כוח אדם ובכך יצליחו לעקוף את השוויון שמנסה החוק לכפות.
בנוסף לבעיה זו, נושא חברות כוח האדם עורר את בעיית זהות המעביד בעיקר בנסיבות שחברת כוח האדם אינה עומדת ביעדיה, ולכן הובחן על ידי המחוקק בצורך להתערב על מנת להסדיר את המצב ולנסות להגן על זכויות העובדים.   בשנת 1996 נחקק חוק העסקת עובדים על ידי קבלני כוח אדם. חוק זה קבע עקרונות לשיפור המצב והסדרת כללי העבודה בשוק ומטרתו הייתה להביא לשוויון בתנאי עבודה של עובדי קבלן כוח אדם המועסקים באותו מקום עבודה ביחס להוראות ההסכם הקיבוצי החלות על עובדים המועסקים במקום העבודה במישרין, אך השוואה זו מיועדת רק לאותם עובדי קבלן כוח אדם המועסקים באותו מקום עבודה תקופה העולה על שלוש שנים. החוק לא פתר את כל הבעיות הנדרשות ואף תרם להנצחת עיוותים קיימים. כתוצאה מכך, כעבור 4 שנים בשנת 2000, עברה בכנסת הצעת תיקון לחוק. הצעת זו, שעברה חרף התנגדות הממשלה, מנסה לסתום פרצות שנתגלו בהצעת החוק המקורית, אך היא עדיין לא פתרה את כל בעיות השוויון ומניעת ההפליה הקיימת בין עובדי קבלן כוח אדם לבין עובדי המעביד.
מטרת עבודתי זו היא להבין את הרקע להתפתחות התופעה של העסקה ע"י חברות כוח אדם ולבחון את מאפייניה, לעמוד על הבעייתיות שעולה מצורת העסקה זו שנובעת מהעובדה שהיינו רגילים לצורת העסקה של עובד מול מעביד ובעקבות דרך העסקה זו ישנו צד שלישי להתקשרות. כמו כן, מטרתי היא לבחון את השפעת חוק העסקת עובדים ע"י קבלני כוח אדם כולל את הרקע
לחוק ולהשוות את תנאי העבודה והזכויות של עובדים המועסקים ע"י כוח אדם מול עובדי המגזר הציבורי. לסיום, אעמוד על המסקנות העולות ביחס לתופעה ולחוק, האם הם טובים לעובד ומגנים עליו או שעדיין קיימת בעייתיות בדרך העסקה זו.
                               תוכן עניינים

1 . מבוא

ע"מ 3

2 . הרקע
להתפתחות קבלני כוח אדם ע"מ 4-7
   
3 . הבעייתיות שעולה מצורת העסקה זו ושאלות     שמתעוררות לרבות מיהו מעביד . ע"מ 7-11

4 . חוק העסקת עובדים על ידי קבלני כוח אדם משנת 1996
    והשינויים שחלו בו בשנת 2000 ..
ע"מ 12-13
5.
צורות העסקה ע"י קבלני כוח אדם –…
ע"מ 14-15
      5.1
מיקור חוץ- יתרונות למעסיק –.. ע"מ
1 5-16
      5.2
מיקור חוץ- יתרונות לעובדים –.. ע"מ
1 6-17
      6. העסקת עובדים ע"י קבלני כוח אדם במגזר הציבורי .. ע"מ 17-20 7. דיון, מסקנות ודעה אישית -… ע"מ 21

8 . ביבליוגרפיה –…
ע"מ 22-23