סמינר בנושא סרטיו של הבימאי סטנלי קובריק 45 עמודים, 17250 מילים

תקציר העבודה

   את עבודתי זו בחרתי לכתוב על סטנלי קובריק לאחר צפייה באחדים מסרטיו.
לכתוב עבודה על קובריק זו משימה לא פשוטה. קובריק הוא יוצר לא שיגרתי ומספיק להתבונן בכל אחד מסרטיו כדי להבין זאת: קובריק הוא אומן ייחודי. כל אחד מסרטיו שונה מקודמיו,  והוא לא מהסס לעסוק בנושאים שנויים במחלוקת. הוא גם לא מהסס לשבור את גבולות הז'אנר המקובלים מעבר לעיסוק בנושאים שנויים במחלוקת. לעיתים נדמה שהוא בוחר בנושאים אלה בכוונה , כדי לעורר דיון ציבורי נוקב בשאלות שלחברה לא נוח לעסוק בהן. קובריק במוצאו הוא  אמריקאי , אך את רב עבודתו הקולנועית עשה באנגליה. אנגליה השמרנית התקשתה "לעכל" בתחילה בימאי כמו קובריק , אך די מהר הוא צבר לעצמו את המוניטין של בימאי ייחודי ומרתק. העיסוק בנושאים "שאינם קלים לעיכול" הפך את קובריק לא פעם למטרה לחיצי הביקורת האנגלית – השמרנית , אך זה בדיוק מה שהפך אותו בעיני לבימאי  שמעניין יהיה לחדור לעומק עבודותיו. לכן בחרתי לעסוק בעבודה זו בסרטיו של סטנלי קובריק – לתחקר את הנושאים בהם בחר לעסוק , לחקור את סגנון עבודתו ולנסות למצוא קווי דמיון בין סרטיו, מעבר לשוני הנושאי הגדול שביניהם. כל בימאי מפתח לעצמו סגנון עבודה ייחודי וקובריק ידוע כפרפקציוניסט שעסק כמעט בכל תחום אפשרי בקולנוע – החל מבימוי , דרך תסריטאות , עריכה וצילום .
את חלקה הראשון של עבודתי אקדיש לתחקור לעומק של כל סרטיו של קובריק לאחר צפייתי בהם. אביא להלן ניתוח של כל אחד מסרטיו: באיזה נושא עוסק כל סרט , מהם האמצעים הקולנועיים בהם השתמש קובריק , מהי העלילה וכיצד היא מסתיימת , מי הם הגיבורים ועוד. לאחר שאסקור ואנתח את כל הסרטים לעומקם אנסה לעשות סינתזה ולמצוא מאפיינים ויזואליים ונרטיביים המשותפים לכל הסרטים של קובריק. בנוסף אקדיש פרק נפרד לסגנון עבודתו של קובריק:
המקוריות, הפרפקציוניזם, עבודת המצלמה , התאורה, הסאונד והעריכה המייחדים את קובריק משאר היוצרים . עוד שאלה שמעניין אותי לחקור היא מה הפך את חזונו של קובריק על הטבע האנושי לכה קודר וכיצד עובדה זו מתבטאת בסרטיו ?
פעם צוטט קובריק כאומר :  “If it can be written , or thought , it can be filmed…” אמירה זו היא תמצית הסיבה בגללה בחרתי דווקא בקובריק לעבודה זו : כי הוא בימאי בלי גבולות וללא מעצורים. מחשבותיו, הזיותיו וביקורתו את כל הסובב אותו – הופכים חומר גלם לסרטים מרתקים. בעבודתי אנסה לחקור ולהגיע למסקנות לגבי סגנון עבודתו של קובריק שהפכו אותו לאחד מהבימאים הידועים , המחדשים והנועזים ביותר , ועם זאת גם השנויים במחלוקת  במאה ה – 20 . מטרתי בעבודה זו , ואחרי צפייה מעמיקה בכל סרטיו היא לנסות ולהסביר,  מה הפך את סטנלי קובריק לראוי לכל התארים האלה.