עבודת סיכום קורס בספר בראשית

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , ,
שנת הגשה 2006
מספר מילים 4970

תקציר העבודה

מבוא:
הסיפור של עקידת יצחק הוא אחד מהסיפורים הידועים ביותר בספרות המקראית.
מוטיב העקידה הפך במשך הדורות לאחת הפרשיות הנעלות שנידונות באגדה ובמדרשים, בהגות ובפילוסופיה, בספרות ובאמנות.
באיזה עוד סיפור כה קצר (15 פסוקים), אנו יכולים למצוא את כל הדרמות, המשמעות הנסתרת והיופי האומנותי?
אנשי דת, מדענים ופילוסופים רבים מנסים לפרש את סיפור העקידה ולמצוא בו דרכים חינוכיות המחזקות את האמונה בבורא עולם.
לפרשת העקידה יש זוויות ראייה רבות- למן ההיבט המסתורי עד הקיומי, ולמן הדו- צדדי עד למוסר האנושי.
העקידה מהווה, בעצם, צומת בתרבות העולם ובמשמעויותיה הפילוסופיות התיאולוגיות היא מצאה לה מהלכים והדים, שרישומם ניכר עד היום.
ניסיון העקידה הוא יחיד במינו בתנ"ך. בשום ניסיון אחר לא נתבקש אדם להביא על עצמו ייסורים מרצונו. אברהם, שעמד להקריב את בנו האהוב היחיד, שנולד לו לעת זקנתו, לאחר שנפשו כלתה ונכספה לראות לעצמו יורש- מגלם את אחד המבחנים של המעמד הנצחי שעומד וקיים בגילויים שונים, כאילו יצחק הוקרב בפועל ממש.
בזמן הקריאה של הסיפור, נשאלות שאלות רבות ואת התשובות עליהן נוכל לקבל בתנאי שנדע מי היה אברהם, מה היתה עמדתו והקשר שלו עם האלוקים.
השאלות שהייתי רוצה להעלות בעבודתי זו הן:
מדוע אלוקים ניסה את אברהם, הרי במהלך כל חייו הוכיח אברהם את אמונתו ואהבתו אל ה'? למה בחר אלוקים בניסיון הקשה הזה? מדוע אברהם הסכים להקריב את בנו? מהו המסר החינוכי שבסיפור?
על מנת להשיב על כל השאלות הללו, התמקדתי בכמה תחומים:
ניסיון העקידה מבחינתו של האלוקים ועניין של הצדק האלוקי.
ניסיון העקידה מבחינתו של אברהם, הצגת אברהם כירא אלוקים.
סיכום והעברת המסרים שבסיפור העקידה.