סימינריון בנושא אי שפיות הדעת בהליך הפלילי

סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח
שנת הגשה 2007
מספר מילים 12140
מספר מקורות 35

תקציר העבודה

מבוא על אף הקונצנזוס החברתי, אשר עולה לכאורה, בדבר חשיבות קיומה של הגנת אי שפיות הדעת, אבקש בעבודה זו לשוב ולבחון האם מוצדקת קיומה של הגנת אי השפיות באופן בו יושמה במשפטנו. עצם קיומה  של ההגנה והיקפה מעלה שאלות לא פשוטות. העבודה תתמקד באותם אנשים אשר ביצוע עבירה, כתוצאה מסימפטומים של מחלתם הנפשית. העבודה תתמקד בשאלת הגנת אי השפיות, כתוצאה ממחלות הנפש, ותבחן את המצב הקיים ובעיותיו. מתוך סקירת המצב המשפטי על רבדיו השונים, תוך בחינת שורשיה  ומקורות ההגנה, ייבחנו האלטרנטיביות לקיים.
נקודת המוצא לעבודה זו הינה בשאלה האם ההגנה, היקפה, ותוצאותיה, כפי שקיימות כיום מהווים פתרון הולם לעבירות שנעשו על ידי חולי הנפש.  לאור מורכבות הדיון, במיוחד ברובד הרפואי- פסיכיאטרי , הרי שאנסה להימנע מכניסה אל תוך נבכי הפסיכיאטריה, ולהיוותר בגדר הפן המשפטי. יחד עם זאת, לא ניתן להימנע מבחינה של אופן האבחון ומסקנות המאבחנים, הפסיכיאטרים. דברים אלו עתידים להידון על ידי, בין היתר, לצורך בחינת אופן ההכרה בקיומה, או אי קיומה, של ההגנה אצל האדם שהוכר כמי שאינו בר-עונשין. לאור התהיות המוסריות והאתיות שמציבה סוגיה זו בפני החברה, ובמיוחד כפי שעולות בכתבי אלו המצדדים בקיים, ואף בהרחבתה של ההגנה, הרי שמעבר למענה שאנסה ליתן  לאלו במהלך העבודה גופה, נראה כי נכון יהיה דווקא בשל השאלות המוסריות שמועלות בהקשר זה, ליתן זווית ראיה נוספת לסוגיה מהפן של התיאוריה הכלכלית של המשפט.
  באמצעות שימוש בתיאוריה הכלכלית של המשפט, אבקש לבחון את השאלות המוסריות והתועלתניות, שמועלות כנגד קיומה של ההגנה, והחלופות אשר אליהם תכוון התיאוריה הכלכלית של המשפט. יצוין, כי בחינת הדברים באספקלריה של המשפט הכלכלי אינה פשוטה כלל ועיקר, זאת על אחת כמה וכמה כאשר המדובר במשפט הפלילי, ולמעלה מכך כאשר המדובר בסוגיית אי שפיות הדעת.
יחד עם זאת, בחינה זו תאפשר ניתוק מנקודות המבט המקובלות והמושרשות לכאורה בחברה, ותאפשר העלאת פתרונות וכיוונים נוספים באופן ההתמודדות עם סוגיה זו. רגישות הנושא, היחס הבלתי אנושי אליו זכו בעבר חולי הנפש והרצון לרפא את החולים יוצר מצב כמעט בלתי אפשרי להתמודדות אמיתית עם סוגיה זו בעיניים פקוחות. ואולם רק בחינה אמיתית של המצב על יתרונותיו חסרונותיו ופתרונותיו, היא שתאפשר הבטחת מתן טיפול יעיל לנזקקים ותסנן את אלו אשר מבקשים ליהנות מ"שיגעון של הגנה" .