סמינר בנושא אפיון מערכת הערכים הנשית בסרט "זמן אישה" - עבודת סמינר מקיפה שקיבלה ציון 95 (כתובה על פי הפורמט הנדרש באקדמיה)
סוג העבודה | עבודת סמינריון |
מקצוע/ות | תקשורת |
מילות מפתח | אישה, ניתוח, נשיות, סמינר, סרט, ערכים, תיעודי |
מספר מילים | 7071 |
מספר מקורות | 15 |
שנת הגשה | 2006 |
תקציר העבודה
מבוא
הסרט הדוקומנטרי “זמן אישה” (2004) הוא סרט של אישה על אישה. במרכז הסרט עומדת הגיבורה – רונית, בת 42, מורה למוסיקה שחיה בדירתה עם אריה בעלה ועם סנדי הכלבה. הסרט עוקב אחרי רונית לאורך 3 שנים מייגעות שבהם היא נאבקת בניסיון להרות, הן דרך טיפול רפואי רגיל והן דרך טיפול אלטרנטיבי-הוליסטי. אך ככל שעובר הזמן ורונית לא הצליחה להרות מתעוררת בה השאלה לגביי רצונה האמיתי להיות אימא והיא מעלה תהיות בנוגע למהות הנשיות והגשמת “הייעוד הנשי”.
הסוגייה העיקרית שעומדת במרכז הסרט היא האם אישה תהיה שלמה רק כאשר תביא ילד לעולם ותענה על הצורך של הטבע ושל החברה ללדת ילדים? או אולי היום, במאה ה-21, אישה יכולה לראות את עצמה כשלמה גם בלי ללדת ילדים.
בתחום הקולנוע הדוקומנטרי קיימת טענה ידועה הגורסת כי אף על פי שהדמויות והאירועים בסרט אמיתיים, הוא אינו משקף את המציאות והוא סובייקטיבי. מכאן שכל סרט דוקומנטרי בא להציג פרשנות של האירועים לפי עמדת הבמאי ולמעשה מציג את השקפת עולמו. במסגרת עבודת הסמינר בחרתי בסרט “זמן אישה” כסרט המשקף נקודת מבט של אישה המאמצת את נקודת מבטו של הגבר.
מצאתי סתירה בין ייצוג מערכת הערכים הנשית בסרט ותפיסת העולם שהיוצרת מנסה להעביר, לעומת מערכת הערכים הנשית כפי שהיא נתפסת על ידי הגיבורה.
אני מניחה שהיוצרת עשתה בחירות שונות ביצירת הסרט לצורך העברת הסיפור שהיא בחרה לספר, סיפור שלא תואם את עמדת הגיבורה והשקפת עולמה. לאור ההנחה הזו אנתח את הסרט על ידי פירוקו לחלקים וניתוח נפרד של כל אחד מהם. אבחן כיצד מאופיינת מערכת הערכים הנשית ואציג כיצד בא לידי ביטוי הקונפליקט בין מערכת ערכים זו ובין התפיסה האינדיבידואלית של הגיבורה. שאלת המחקר באילו דרכים מאופיינת מערכת הערכים הנשית הקונבנציונאלית וכיצד בא לידי ביטוי הקונפליקט בין מערכת ערכים זו ובין תפיסתה האינדיבידואלית של הגיבורה את מושג הנשיות? תוכן עניינים
מבוא עמוד מספר 3
שאלת מחקר עמוד מספר 4
השערת מחקר עמוד מספר 4
רקע תיאורטי עמוד מספר 5
שיטת המחקר עמוד מספר 10 ניתוח הסרט “זמן אישה” עמוד מספר 11
סיכום ומסקנות עמוד מספר 21
ביבליוגרפיה עמוד מספר 23
נספח 1: “עקרה” / רחל המשוררת עמוד מספר 24
נספח 2: Eurythmics / I Saved The World עמוד מספר
5