ניתוח כללי של חברה ישראלית- פלסטרו השקיה

מקצוע
מילות מפתח , , ,
שנת הגשה 2005

תקציר העבודה

תמצית מנהלים תאור תמציתי של הפירמה חברה נוסדה בסוף שנות ה-60 במסגרת פלסטרו גבת שותפות כללית השייכת לקיבוץ גבת, שנמצא בעמק יזרעאל שבצפון הארץ.  בסוף שנת 2000 התאגדה החברה כאגודה שיתופית חקלאית בע"מ ובחודש מאי 2004 קיבלה החברה אישורו של רשם האגודות שיתופיות ואת אישורו של רשם החברות והייתה לחברה מוגבלת במניות .יחד עם זאת היא שנתה את שמה ל"פלסטרו מערכות השקיה בע"ם". בסוף שנת 2004 חברה קבלה את אישורה של הבורסה לני"ע בתל-אביב ורשמה את מניותיה למסחר.
תיאור עסקי של החברה החברה עוסקת בפיתוח, ייצור, מכירה ומתן שירות למערכות השקיה בשיטת ההשקיה בנפח נמוך ובמכירת מוצרים משלימים. שיטת ההשקיה בנפח נמוך מוכרת כשיטה היעילה ביותר במונחי יבול ליחידת שטח. שיטה זו מגדילה את כמות היבול ליחידת שטח וזאת ללא צורך בהגדלת מקורות המים. שיטת ההשקיה בנפח נמוך הינה שיטה מודרנית ביחס לשיטות השקיה אחרות, ומשכך מעריכה החברה כי תהליך היישום של שיטה זו בשוק העולמי טרם מוצה.
מוצרים על מוצרי החברה נמנים מוצרים מוציאי מים, הכוללים מוצרי טפטוף, מוצרי התזה והמטרה ואביזרים נלווים למוצרים אלה. בנוסף לאלה, החברה מייצרת ומוכרת צינורות השקיה מ-PVC. המוצרים מוציאי המים נבדלים ביניהם במאפיינים פונקציונאליים רבים, דוגמת אופן פיזור המים, ויסות או העדר ויסות של המים העוברים דרכם, עמידות המוצר לסתימה, שיעור הספיקה, הטווח היעיל של פיזור המים, צורת המוצר, גודל, קוטר, היותו של המוצר ניתן לפירוק. שיווק והפצה מכירת מוצרי החברה והפצתם נעשית בשני היעדים: 1.
בתוך ישראל- באמצעות מחלקת המכירות המקומית שלה. המכירות נעשות בעיקר לסיטונאים וכן ללקוחות סופיים, לרבות קיבוצים ומושבים גדולים. בנוסף מוכרת החברה לסוכנים ולמפיצים אשר רוכשים את מוצרי החברה ומוכרים אותם ללקוחות סופיים או לסיטונאים.2. מחוץ לישראל- מכירה נעשית הן באופן ישיר על ידי החברה והן באמצעות חברות בנות של החברה בחו"ל, מיזמים משותפים, מפיצים וסוכנים, באמצעותם משווקת החברה את מוצריה לכ- 60 מדינות שונות ברחבי העולם. החברה מפיצה את מוצריה באמצעות כ- 120 מפיצים ו/או לקוחות איתם היא קשורה (שאינם חברות בנות של החברה או מיזמים משותפים), בארצות שונות בעולם כגון: ספרד, פורטוגל, איטליה, צרפת, ארה"ב, מכסיקו, ג'מייקה, מרכז אמריקה, ארצות שונות באפריקה). תחרות פעילות הקבוצה בענף ההשקיה בנפח נמוך מתאפיינת בתחרות עם מוצריהם של יצרנים בינלאומיים, יצרנים מקומיים בארצות היעד ויצרני מוצרים ואבזרים משלימים. המתחרים העיקריים הם יצרנים בינלאומיים. המתחרה המשמעותית ביותר, הן בישראל והן בחו"ל, היא קבוצת "נטפים" הישראלית, אשר למיטב ידיעת החברה נחשבת כמובילה בשוק ומחזיקה נתח שוק הגדול באופן משמעותי משאר המתחרים. חברות ישראליות נוספות המתחרות בענף זה הינן נען- דן ומצר- פלסט.
נכון להיום נמצאת החברה במקום השני בשוק העולמי של השקיה חקלאית בנפח נמוך, אחרי קבוצת "נטפים", הישראלית. מתחרות נוספות בשוק הבינלאומי שאינן יצרניות ישראליות הן היוונית Euro-Drip , Nelson ,Rainbird ,Toro ו Seninger –מארה"ב.
יתרונות וחסרונות מול המתחרים יתרונותיה של החברה מול מתחריה באים ליד ביטוי בהקפדה על איכות המוצרים, במבחר גדול של מוצרי השקיה המעניקים מענה לצרכים השונים של הלקוחות, זמינות המוצרים בשווקים השונים המתאפשרת בזכות הקמת מפעלים ו/או מתן רישיונות ייצור במספר רב של מדינות וכן השירות המלא הניתן על ידי החברה, הכולל תכנון מערכות השקיה מלאות בשיטת TURN-KEY  בישראל ובחו"ל. יתרונות אלה מאפשרים להגדיל את נתח השוק של החברה בתחום ההשקיה בנפח נמוך בשווקים בהם היא פועלת. הגורמים השליליים המשפיעים על מעמדה התחרותי של החברה, נוגעים לנוכחות חלשה יחסית במערב ובמרכז אירופה ובארה"ב.
גורם נוסף, הינם הסטנדרטים הקשיחים לפיהם פועלת החברה בדרישות איכות גבוהות של חומרי גלם , לעומת, מתחרים המוכנים לנצל הזדמנויות בשוק חומרי הגלם תוך פשרה על איכותם, העשויים להיות תחרותיים יותר בתמחור המוצר ללקוח.
העבודה ללא ביבליוגרפיה