השפעת המלצות אנליסטים ומשתנים מאקרו כלכליים על מחירי המניות ותשואותן

סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , , ,
שנת הגשה 2007
מספר מילים 15194

תקציר העבודה

סמינריון אינטגרטיבי חוג לכלכלה וניהול תקציר פרסום הצגת נושא ומטרות העבודה נושא של שוק המניות הינו אחד הנושאים האטרקטיביים בעולם הפיננסי, אשר מושך עליו משקיעים רבים.
רוב המשקיעים אינם יודעים כיצד לעריך בצורה הנכונה את פעילות השוק על בסיס המידע שמתפרסם לציבור הרחב. בנוסף לכך, קיימת בעיית עדר ואסימטריה של מידע, שמשקעים הפשוטים היו רוצים לקבל כדי לבצע החלטות של קנית ומכירת של ניירות ערך. כתוצאה משתי העובדות הנ"ל התפתח בשנים האחרונות ענף האנליסטים, שתפקידם לסייע למשקיעים לקבל החלטה הנכונה לגבי השקעה במניה מסוימת. לאור העובדה, שאנליסטים מסייעים בהחלטת ההשקעה הם גורמים להעלמות של עדר המידע לגבי השקעה הנ"ל, וכך המשקיע יכול לבצע החלטה נכונה. יחד עם זאת, לא תמיד ניתן להסתמך על המלצותיו של אנליסט מסוים, ולכן קיים צורך להכיר את סוג האנליסט ואת הפעילתו. ישנם אנליסטים, הנקראים גם כאנליסטים לניירות ערך ולהשקעות, עובדים בד"כ עבור הבנקים, בתי השקעות, חברות ביטוח, קרנות נאמנות, קרנות פנסיה ועסקים אחרים. הם מסייעים לארגונים הללו וללקוחותיהם (של הארגונים) בקבלת החלטות השקעה פיננסיות. האנליסטים של חברות ההשקעה עוסקים בניתוח דוחות כספיים, דו"חות רואה חשבון וכו'. כמו כן, הם מנתחים את מחירי הסחורות, מכירות, הוצאות, גובה המיסים וכו'. כדי להעריך את ערך החברה ולחזות רווחים הצפויים בעתיד בכל החברות לגביהן הם עושים את הסקירה האנליטית, הם נפגשים עם נציגי הנהלת החברות, כדי להעריך היטב את הפרספקטיבה של החברות ואת יעילות ניהולן. בד"כ האנליסטים חוקרים את הענף בו פועלת החברה להערכת המגמות הקיימות, וגם עוקבים אחרי החקיקות החדשות שנוגעות לענף בו פועלת החברה שהוא סוקר אותה. האנליסטים משתמשים בתוכנות סטטיסטיות ואקונומטריות כדי לנתח נתונים פיננסיים, מגמות (בשוק, בחברה, בענף וכו') ולבנות תחזיות. על בסיס התוצאות שהם קיבלו, הם כותבים המלצות או פרסומים לגבי קנייה ו/או מכירה של ניירות ערך למיניהן (לדוגמא מניות).
קיימים מספר אופנים בו אנו יכולים להשיג את מידע, שמפרסמים האנליסטים שונים וגם את כל המידע הרלוונטי לגבי ההשקעה מסוימת. כאשר אחד הדרכים המקובלים בעידן החדש הוא שימוש באתרי האינטרנט וזה להבדיל משימוש בעיתונות, שהיא (אינטרנט) הדרך עדכנית, נגישה וזמינה יותר. זמינות של מידע זה לכל דורש, מעלה מחדש את השאלה לגבי יעילותו של שוק ההון לפי חלוקתו של FAMA (1969) לוורסיות היעילות שונות כגון: החלשה, החצי חזקה והחזקה. כאשר הנתונים המתפרסמים על המניות המבוססים על מידע שקיים בשוק, אז אין לצפות בשינוים כלשהם של מחירי המניות ולכן הוא שוק יעיל בו אין אפשרות להרוויח באופן עקבי רווח עודף.
ישנן מספר מטרות במחקרי בהן הנני רוצה לעסוק, וזאת בהסתמך על מחקרים שונים שנעשו על שני החלקים בנושא בתקופות שונות כגון: מחקר בנק מרכזי לישראל, Womack (1996),          Bjerring, Lakonishok and Vermaelen (1983) ,Gupta, Chevalier and Sayekt (2000) , Aktham Maghayereh (2002)   וכו'. לצורך כך, הנני מחלק את המחקר לשני חלקים.
כאשר כל חלק מתמקד במטרות שונות, אך יחד עם זאת קיימת מטרה משותפת, שמטרתה לבחון את השפעת המלצות אנליסטים על מחירי המניות ותשואתן.
חלק ראשון –חלק הנ"ל בוחן את השפעת סוגי המלצות אנליסטים ואת משתנים מאקרו כלכליים כגון:
ריבית במשק, גודל החברה (מדד ת"א
5 / 75) וסוג הענף על מחירי המניות של חברות הנסחרות בבורסת תל- אביב  בין שנים 2006-
2 000. כמו כן, חלק זה בוחן את היעילות השוק במובן החצי חזק באמצעות מבחן ניבוי של משתנה המוסבר מחיר המניה ומשתנים המסבירים. חלק שני- חלק הנ"ל בוחן את השפעת פרסום המלצת קנייה או קנייה חזקה ע"י אנליסטים בתאריך מסוים על תשואתן של המניות סביב חלון זמן הפרסום (לפני, בזמן ואחרי הפרסום). גם החלק הזה בוחן את נושא של יעילות השוק במובן החצי חזק, באמצעות ביצוע מבחן חלון האירועים.
    תוכן עניינים
תקציר –
1
מבוא -..
2
סקירה ספרותית -…6
מתודולוגיה –..
10 תיאור המחקר -…
12
ממצאים .
14
סיכום –
19
ביבליוגרפיה —
20 נספחים ..
22